Covidpassen blev ett lyft för Kivra

Privata aktörer för digitala brevlådor har fått ett uppsving när covidbevisen infördes. En ersättningsmodell är på väg att tas fram, och där blir antalet användare viktigt för de framtida intäkterna.

Henrik Höglin, kommunikationschef på Kivra, säger att alla tjänar på den ökande tillväxten för digital post.

Henrik Höglin, kommunikationschef på Kivra, säger att alla tjänar på den ökande tillväxten för digital post.

Foto: Kivra

Uppsala2021-11-28 15:00

Den största aktören för digitala brevlådor är Kivra. De kan se en tydlig effekt av covidbevisen på kundtillströmningen.

– Vi ser en tydlig digitaliseringseffekt av covidbevisen. Sedan i somras när de infördes har en halv miljon människor anslutit sig. Tittar vi på perioden efter den 17 november när beskedet om vaccinpass kom har vi vuxit med 7 000 per dag. Perioden före den 17 november var det i snitt 2 000 per dag, säger Henrik Höglin, kommunikationschef på Kivra.

Han ser flera vinster med detta eftersom de som ansluter sig till en digital tjänst, där man dels kan få all post från statliga myndigheter elektroniskt i stället för på papper, och dels även kan få räkningar och försäkringsbesked från andra aktörer i sin brevlåda.

– Tillväxten är till nytta för alla som är med i systemet. Kostnaden blir dessutom mycket lägre än att skicka fysiska brev, säger han.

Hittills har Kivra inte fått någon ersättning för myndigheternas digitala post. Privata aktörer betalar ett slags digitalt porto. Under våren ska Myndigheten för digital förvaltning, Digg, ta fram ett ersättningssystem. Och då kan intäkterna öka betydligt för Kivra och andra aktörer. Den modell man skissar på är en ersättning per brev som baseras på den totala mängden. Ju fler digitala utskick en myndighet gör desto lägre blir priset per styck.

Kivra har än så länge gått med förlust och det statliga ersättningssystemet behövs för att verksamheten ska gå runt.

För de privata aktörerna är därför viktigt att få så många anslutna användare som möjligt så att man därmed får många försändelser att ta hand om. Covidbevisen är ett exempel där mängden digital post beror på hur ofta invånarna i landet beställer ett nytt covidbevis. Andra utskick, som deklarationer och besked om slutlig taxering från Skattemyndigheten eller pensionsbeskeden från PPM, består av centrala utskick som sker på myndighetens initiativ. Ett mellanting är besked från Försäkringskassan om utbetalningar. Med många anslutna användare ökar också mängden digitala brev från de anslutna företagen, som banker och försäkringsbolag med mera.

Totalt har Kivra i dag 4,7 miljoner anslutna användare. Det statliga alternativet Min Myndighetspost har som jämförelse 360 000 anslutna användare, varav 285 000 privatpersoner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!