Coop slår upp portarna i Stenhagen

Matkriget mellan Ica och Coop trappas upp. I dag öppnar nya Coop Forum mitt emot Ica Maxi i Stenhagen. Vinnare är sannolikt Uppsalaborna som kan hoppas på lägre matpriser.

Melinda Lundberg ansvarar för kosmetikaavdelningen på nya Coop Forum i Stenhagen.

Melinda Lundberg ansvarar för kosmetikaavdelningen på nya Coop Forum i Stenhagen.

Foto: Emma Eriksson

Uppsala2010-09-23 07:59

Arbetet med att lägga upp de sista matvarorna på plats var i full gång på Coop Forum i Stenhagen under onsdagsförmiddagen.
En anledning till satsningen är att Coop vill ta upp kampen om matkunderna med Ica som kraftigt dominerar svensk dagligvaruhandel. Coop har drygt 20 procent av marknaden – Ica närmare 50.
– Det finns ju de som blivit alldeles för stora. Men vi tror på det här området som handelsplats och det kommer att göra att både vi och konkurrenterna blir mer attraktiva, säger Erland Eriksson, stormarknadschef på Coop Forum i Stenhagen.

Butiken har fått en annorlunda utformning än många andra stormarknader. I stället för att mötas av kläder och böcker kommer kunderna direkt in till maten och möts först av frukt- och gröntavdelningen. Vidare kommer man till lokalproducerade varor från olika delar av Sverige och chark- och ostdiskarna.
– Vi kommer tveklöst att bli den bästa stormarknaden i Uppsala. Folk blir allt mer medvetna om vad de köper, vart det kommer ifrån och hur det producerats. Därför har vi vässat våra färskvaruavdelningar ordentligt, säger Erland Eriksson.
Uppsalaborna är förmodligen vinnare på matjättarnas kapprustning då ökad konkurrens bidrar till att hålla priserna nere.
– Ja, det kommer inte bli någon prisskjuts upp i taket kan jag lova. Det blir bara till gagn för konsumenterna, säger Erland Eriksson.
Men det är inte bara priset som avgör, kundbemötandet är minst lika viktigt när kunderna väljer butik, enligt Erland Eriksson.
Butiken hade omkring 900 sökande till omkring 70 tjänster.
– Vi gick mycket på vilken attityd de sökande hade. Kunskap är lättare att tillföra än att ändra på en attityd. Man måste älska att sälja och förstå vikten av att ge bra service, säger Erland Eriksson.

Coop redovisar inte hur det går för varje enskild butik. Totalt gjorde dock 760 Coop-butiker förra året en vinst på 31 miljoner kronor. Samtidigt gjorde Ica Maxi i Stenhagen en nästan lika stor vinst som hälften av de Coop-butikerna: 12 miljoner kronor.
På Ica Maxi ser de positivt på att de fått Coop Forum som granne.
– Vi hälsar dem hjärtligt välkomna och förhoppningsvis kommer det här att dra fler kunder till marknadsplatsen. Men visst har vi en plan på hur vi ska bemöta konkurrensen, säger Icahandlaren Urban Malm.
Hur konkurrensen kommer att bemötas låter han vara osagt.
– Vi kommer att fortsätta med vår prisfilosofi att vi är prisvärda. Frågan är ju vad Coop kommer att göra för att anpassa sig efter oss, säger Urban Malm.

En konsekvens av etableringen av nya Coop Forum är att Coop Forum i Gränby centrum byter profil till lågpriskonceptet Coop Extra. Det innebär att stormarknadssortimentet med stövlar, tröjor och böcker får stryka på foten för att i stället ge plats åt mer färsk mat. Samtidigt sänks priset på omkring 2 500 varor.
Niklas Tyni, butikschef på Coop Extra ser positivt på omprofileringen.
– Det blir lättare för oss att lyfta fram våra styrkor när vi inte längre behöver annonsera centralt tillsammans med Coop Forum. Coop Forum i Boländerna är större än oss och vi har inte kunnat samarbeta eller konkurrera med dem när annonserna har gått centralt, säger Niklas Tyni.
Han framhåller att butikens stora styrkor är färskvaruförsäljningen: catering, lunchlådor och frukt och grönsaker.
– Vi blir ensamma i Uppsala om den här profilen och behöver inte ta hänsyn till andra butiker i marknadsföringen, säger Niklas Tyni.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!