Citytrafiken farlig för synskadade
Uppsala är en farlig stad för synskadade. Varken gående, bilister eller bussförare visar tillräckligt hänsyn i trafiken. Värst är cyklisterna. De tycks varken se ledhundar eller vita käppar.
Dobrivoje Vukovic.
Foto: Rolf Hamilton
- Uppsalas centrum är otroligt stökigt med ett helt annat tempo än andra städer. Alla ska fram och många verkar ha svårt att ta hänsyn till synskadade, även när vi befinner oss på ett övergångsställe. Flera på utbildningen har varit utsatta för allvarliga incidenter, säger Jörgen Nielsen.
Under hösten har de mött bilister som tutar för att få dem att gå fortare och bussar som försöker köra trots att Jörgen Nielsen har ledhund. Inte ens gående visar hänsyn. När Dubrivoja Vukovic skulle till Nordeas bank på Dragarbrunnsgatan häromdagen så körde en cyklist över den vita käppen mitt på ett övergångsställe.
- Han bad visserligen om ursäkt och försökte böja käppen rak igen. Men när jag tagit ett par steg till så kom en annan cyklist och gjorde samma sak, men körde bara vidare, säger han.
I korsningen Dragarbrunnsgatan-Vaksalagatan är trafiken smått kaotisk. Bussar, bilar och fotgängare trängs för att komma fram. Dubrivoja Vukovic blir nästan påkörd av en cyklist på övergångsstället. Cyklisten verkar inte se honom utan vinglar vidare på trottoaren bland andra gående.
- Det är svårt i andra städer också, men inte alls på det här viset, suckar han.
Blir du inte rädd?
- Nej, man måste ju kunna gå ut. Men vanligtvis väljer jag platser som är tryggare än den här eller där det finns ljussignaler, säger han.
Ett problem är att ljudet av alla tunga lastbilar dränker personbilarnas motorljud på de trånga gatorna. De hörs inte när de kommer farande. Det blir inte bättre av att de ljudsignaler som finns i korsningar med trafikljus inte fungerar som de ska.
- Dels hörs inte ljuden så bra i den bullriga miljön. Dels är de felaktigt inställda. Det finns ett 20-tal olika ljudsignaler att välja på. Vid Islandsfallet är det omöjligt att avgöra vilken gångbana som har grönt ljus med hjälp av ljudet och det är det enda vi har att gå efter, säger Jörgen Nielsen.
Inom kort ska han ta kontakt med kommunen och framföra sina synpunkter.
- Jag tycker att politiker och tjänstemän ska ta sig funderar på hur de kan göra centrum säkrare för alla med funktionshinder. Vad man ska göra vet jag inte. Men som synskadad måste man kunna ha en säkerhetsmarginal när man är ut på gator och torg, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!