Cityhandlare kritiska till avstängd Islandsbro

Att stänga av Islandsbron för biltrafik möter motstånd från butiksägarna i centrum som tror att det skulle kunna slå mot handeln.

Orolig. Camilla Lundström äger butiken Cameo Design på Drottninggatan. Om biltrafiken förbjuds över Islandsbron är hon rädd att färre kunder tar sig ner på stan.

Orolig. Camilla Lundström äger butiken Cameo Design på Drottninggatan. Om biltrafiken förbjuds över Islandsbron är hon rädd att färre kunder tar sig ner på stan.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2017-07-18 19:58

Det finns långtgående planer på en ny bilbro över Fyrisån, i närheten av Studenternas i Uppsala. Den nya bron ska, bland annat, avlasta Islandsbron som viks för kollektivtrafik, utryckningsfordon, cyklar och fotgängare.

Planerna får kritik från handlare i centrala Uppsala som tror att en avstängd Islandsbro kommer innebära begränsningar av tillgängligheten i centrum.

– Man flyttar portarna in till stan längre och längre ut. Det är jättebra med en till bilbro men jag tycker inte att man ska göra någonting åt Islandsbron. Den ska vara öppen som den är. Snarare borde man öppna Bäverns gränd för biltrafik, säger Michael Prising, ägare till Feskarn i Uppsala och styrelseledamot i Svenskt Näringsliv.

Han menar att mer än hälften av Feskarns kunder tar sig till butiken i Saluhallen i bil och enligt företagets egen kundundersökning har 40 procent uppgett att de kommer att handla mer sällan om tillgängligheten försämras.

– Jag tror att det är allvarligare än vad politikerna förstår. Jag har varit handlare sedan 1995 och ser vad som händer här. Det är på väg utför just nu. Jag vet att småföretagare i stan har tvingats säga upp folk och i stället jobba själva för att få lönsamhet, säger Michael Prising och fortsätter:

– Man cyklar genom staden men stannar inte. Man har cykeln som färdmedel men tar den inte in till stan för att handla. Det blir för knöligt med kassarna.

Camilla Lundström driver Cameo Design på Drottninggatan. Hon håller med om att en stängd Islandsbro riskerar att flytta bilburna Uppsalabor ännu längre från city och tycker att politikerna borde satsa åt andra hållet.

– Man skulle kunna bli Sveriges laddningstätaste citykärna. Bilar kommer inte att försvinna, i stället borde man satsa på miljövänliga bilar. Vissa måste köra bil, det går inte att åka kollektivt överallt.

Kommunalråd Maria Gardfjell (MP) är ansvarig för trafikfrågor i Uppsala. Hon tror, tvärtom, att planerna kommer att förbättra möjligheterna för handeln.

– Alla som kommer till innerstaden åker inte bil. Det faktum att vi förbättrar för kollektivtrafiken och ökar cyklingen gör att fler människor kommer att röra sig i centrum. Det är inte bilen som har en plånbok, det är människorna. Då ska man inte räkna antalet bilar utan antal personer.

Maria Gardfjell menar att Uppsalas problem inte är tillgängligheten i centrum utan att fler och fler tar bilen till externa köpcentrum.

– Problemet är cityhandlarnas lönsamhet. Många är drabbade av komplicerade regler, till exempel om de ligger i en galleria, eller har höga kostnader för centrala lokaler. Det här är de riktigt stora frågorna som vi måste diskutera.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!