Citybanebidrag ger dubbelspår i Gamla Uppsala
Uppsala län har nu fått ett bindande löfte om att det blir dubbelspår genom Gamla Uppsala till 2017. Det är resultatet av det förslag till avtal om medfinansiering av Citybanan mellan staten, Mälarlänen och Östergötland som överlämnades till infrastrukturminister Åsa Torstensson i dag vid lunchtid.
I samband med detta har det också ställts krav på infrastrukturförbättringar på annat håll.
- Det vi vill lyfta fram är att man måste kunna ta sig till och från Citybanan på ett bra sätt, säger Gunnar Hedberg (m) Uppsalas kommunstyrelseordförande som lett länens och kommunernas förhandlingsdelegation.
I det läget är sträckan förbi Gamla Uppsala, där dubbelspår saknas, en flaskhals som länets politiker nu varit måna om att få en lösning på. Enligt planen handlar det om ett tunnelprojekt som beräknas kosta minst en miljard kronor.
Och nu finns det för första gången ett bindande löfte om att projektet ska bli av.
- Det är inskrivet i avtalet och ska vara färdigt när Citybanan är färdig 2017. Om staten inte uppfyller det får de betala 25 miljoner kronor för varje år som det dröjer. Det här är en väldig framgång för hela Mälardalsregionen, säger Gunnar Hedberg.
I avtalet ingår också en satsning på utbyggnad till fyra spår på Mälarbanan, sträckan Kallhäll - Tomteboda med en första etapp, den mellan Kalhäll - Barkaby klar till 2015.
Exakt hur kommunerna i länet ska dela på kostnaderna för medfinansieringen av Citybanan återstår dock att lösa.
Det finns en preliminär fördelning där Uppsala kommun får stå för 172 miljoner kronor, Håbo 40 miljoner, Enköping 37 miljoner, Knivsta 21 miljoner, Östhammar 12, Tierp 11 och Älvkarleby 4 miljoner kronor.
Att någon av kommunerna inte skulle vilja vara med är enligt Gunnar Hedberg inte ett alternativ som diskuterats så mycket.
- Vi bedömer att alla kommuner har så pass stort intresse av det här att man kommer att vilja vara med. Det vore väldigt märkligt annars.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!