City testar: Tio minuter längre

Citys reporter har tagit en provtur genom nya möbelvaruhuset. Resultatet? Gamla Ikea: 7 minuter och 33 sekunder. Nya Ikea: 17 minuter och 47 sekunder.

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2009-03-27 07:00
Uppsalas nya möbelvaruhus är stort, riktigt stort. Faktiskt näst störst i hela Sverige. Större avdelningar, bredare gångar och fler grejer. Det enda som det verkar finnas mindre av i nya Ikea, som öppnar portarna på onsdag, är antalet genvägar för den som vill avverka varuhuset på kortast möjliga tid.

Att promenera i gamla Ikea tar cirka åtta minuter. Utan genvägar och utan stopp. I nya varuhuset tar det åtminstone det dubbla.
Vi börjar i entrén och går upp till plan 2, till varuhusets möbelbutik, där många kunder väntas inleda sina besök. Trots att lokalerna är nya och såväl säsong som stil påverkar inredningen känner man snabbt igen sig.
- Grundstrukturen är densamma i alla Ikea-varuhus. Vardagsrummet brukar exempelvis vara den första avdelningen man kommer till efter entrén, berättar Karin Gyhlenius som har ansvar för Ikeas visuella intryck.

Vi går förbi soffor och fåtöljer innan vi hamnar i köksavdelningen. Det första som möter oss där är knallgula skåp och limefärgade lampor som lyser ovanför en stor köksbänk.
- Vi vill gripa tag i kunden med glimten i ögat. Det kan vi göra genom att överdriva. Kunderna ska inspireras och plocka delar, snarare än att överföra hela vår presentation av ett rum, säger Karin Gyhlenius.
Varuhuset drar fördel av de nya, större lokalerna. Fler varor exponeras än tidigare och ofta i ännu fler exemplar. Ikea-inredda rum varvas med pallar och hyllor proppade med bestickhållare eller lampor.
- När kunden ser någon sak i ett av rummen som de vill ha, ska de kunna hitta dem snabbt och plocka dem med sig. Det har förstås ett kommersiellt syfte också, berättar Karin Gyhlenius.

Vem är då den typiska Ikea-kunden i Uppsala? Det finns inte en typ, menar Freddy Johansson, varuhuschef på Ikea i Uppsala. Kundkretsen skiljer sig inte mycket åt från den svenska, som är rätt homogen. Men visst finns det exempel på lokal förankring i varuhuset. Som två modeller av studentanpassade kök. Storlek mindre förstås.


FAKTA: Köksavdelningen lockar mest

Från entré till utgång i promenadtakt utan uppehåll: Gamla Ikea: 7 minuter och 33 sekunder.
Nya Ikea: 17 minuter och 47 sekunder.

Antal besökare: Hemligt av konkurrensskäl, men helgerna är klart kundtätast.

Här spenderar Ikea-kunden längst tid: Köksavdelningen.

Vad händer med gamla Ikea? Det kommer att rivas. Men de andra butikerna som har sina lokaler i anslutning till gamla Ikea kommer att vara kvar.

Hur stort är det egentligen? Med sina 35 000 kvadratmeter blir det näst störst i Sverige, efter Ikeavaruhuset vid Kungens kurva.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!