– Titta så långt upp ni kan, det är i toppen man först ser var den håller på att falla, instruerar cirkuspedagogen Patrik Karlsson.
Han balanserar en påfågelfjäder, först på handen, sedan näsan, axeln och pannan.
– Testa! uppmanar han.
Beatrice Ahlström i klass 5 följer rådet och tittar intensivt på toppen av fjädern när hon ställer spetsen i handflatan och försöker hålla den stående.
– Det är svårt, den vill bara ramla ner, säger hon.
Cirkus är ett sätt att öva koncentration och kroppskännedom, utan tävling och prestationskrav, menar de två pedagogerna från nycirkusgruppen Cirkus Cirkör.
– Man kan alltid hitta något för alla och utmana individen. Det handlar inte om att vara bäst, säger Patrik Karlsson.
Från taket i gympasalen hänger två tygstycken i grå sammet, hopknutna en bit ovanför golvet. I tyget, som redskapet kallas, kan man klättra upp och ner, sitta och bli snurrad, eller som Evelina Börding Axelsson stå med benen rakt ut åt varsitt håll, över en meter ovanför marken.
När hon hoppar ner på den tjocka mattan får hon en high five av pedagogen Pablo Jason. Direkt ställer hon sig sist i kön igen.
– Nästa gång ska jag försöka gå ner i splitt, säger Evelina Börding Axelsson.
Cirkus Cirkör besöker i skolan i Knutby hela veckan och på fredag bjuds föräldrarna in för uppvisning. Alla klasser har då hunnit träffa cirkuspedagogerna flera gånger.
– Jag längtar till nästa gång, för det är så kul att gå på lina, säger Hannah Melin.