På flinghyllan inne på Ica city i S:t Persgallerian i Uppsala står de sötare varianterna på rad. Bland paket med honungsdoppade puffar och kristalliknande cornflakes trängs också nya och gamla sorter med chokladsmak. Längre bort i kyldisken bland färskosten ligger askarna med krämigt innehåll uppradade efter smak: naturell, vitlök och örter, gräslök och – choklad.
– Choklad kommer mer och mer i produkter, så är det. Produkterna säljer så det verkar finnas en efterfrågan. Många kunder vill testa spännande och nya grejer, säger Tobias Aresköld, butikschef för Ica city.
Chokladexperten Kristina Vardein, som driver kaffe- och chokladbutiken Vardein & co i Saluhallen, säger att choklad länge har varit en trendprodukt, men att den nu är på väg ner.
– Konsumtionen har ökat kopiöst de senaste åren, men den är inte så trendig. Den har blivit så normaliserad och folklig, säger hon.
I stället skulle hon säga att lakrits är den smak som är het just nu. Kanske att även det skulle fungera med frukostflingorna.
– Om någon skulle våga göra det skulle det säkert sälja. Tillverkarna är på hugget och vill producera nytt hela tiden och man testar gärna gränser som det självklara, säger Kristina Vardein.
Nyligen rapporterades det i SVT:s Rapport om Coops frukostflingor som vänder sig till barn och har en högre sockerhalt än en kexchoklad med 29,4 procent socker. Det gäller även Kellogg’s nya chokladflingor Tresor som har en sockerhalt på 30 procent.
– Vi vänjer oss vid en söt smak och vill ha mer sött. Med frukostflingorna är det bra om man kan hitta något bättre alternativ, säger Anna Karin Lindroos, enhetschef för livsmedelsdataenheten vid Livsmedelsverket i Uppsala.
Choklad har också blivit en vanligare ingrediens i drycker som te, öl och glögg. Men då handlar det mer om aromer än om faktiskt fett och socker. Men det finns också kaffepulver med faktisk choklad, och även chokladdragerad frukt och nötter som blivit en hälsofälla.
– Det blir godis av det. Det ger oss extra kalorier som vi borde få i oss genom att äta något annat som är mer näringsrikt, säger Anna Karin Lindroos.
Som Icas butikschef säger så är det många som lockas av de chokladdoppade produkterna. Men för en finsmakare som Kristina Vardein är det för sött och sliskigt.
– Det är inte min grej. Jag trodde det var ett skämt när jag hörde om Philadelphiaosten med Marabous mjölkchoklad … så sött! säger hon.