Choklad är på frammarsch

Svenskar och finländare äter mest sockerkonfektyr inom EU. Men chokladen är på frammarsch. Annelie K i Uppsala räknar med att sälja tusentals chokladägg till påsk.

Tryffelägg, påskanpassat chokladgodis.

Tryffelägg, påskanpassat chokladgodis.

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2005-03-24 00:00
Fransk chokladtårta med påskinspirerade dekorationer, bruna tryffelägg. Allt gjort för hand. Annelie K har sett chokladtrenden växa under tio års tid. Den kommer från hjärtat av EU, letar sig sakta norrut och utmanar det sockerbaserade lösgodiset. Till påsk tar det extra fart. Annelie K ökar sin försäljning tiofalt och det blir stundtals smått kaotiskt i den lilla butiken på Drottninggatan.

Slår inte jul
—Jag säljer väl fem procent av årsomsättningen nu. Men påsk slår inte jul. December är den bästa månaden på året. Många ger choklad i present, säger ägaren Annelie Kejroth.
Hon har gjort 8000 chokladägg för att klara påskkonsumtionen. Det ska räcka. Också de stora känner av chokladtrenden. Bland andra Marabou har lanserat mörk choklad med mer kakao i efter europeiskt snitt. Men än är det långt till kontinentala nivåer. Svenskarna ligger bara på nionde plats i den europeiska chokladätarligan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om