Chocken: Inga pengar till fyrspår enligt Trafikverket

Staten måste satsa på underhåll av vägar – stora projekt så som fyrspåret mellan Uppsala och Stockholm finns det inte pengar för, varnar Trafikverket. En chock för Uppsala kommun, som kan tvingas tänka om helt vad gäller de stora byggplanerna.

Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande i Uppsala är upprörd över Trafikverkets varning för att det inte finns pengar för fyrspåret. Anna Wildt-Persson är utredningsledare på Trafikverket.

Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande i Uppsala är upprörd över Trafikverkets varning för att det inte finns pengar för fyrspåret. Anna Wildt-Persson är utredningsledare på Trafikverket.

Foto: UNT Arkiv/Pressbild

Uppsala2021-01-10 07:20

– Jag är upprörd och förvånad. Vi menar att vi har ett avtal med staten om fyrspår, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande i Uppsala.

Uppsala kommun har länge lobbat för fyrspår mellan Uppsala och Stockholm för att förbättra för de tusentals Uppsalabor som pendlar. Efter flera förhandlingsrundor gav regeringen 2018 grönt ljus. I uppgörelsen ingick förutom fyrspår även en tågstation i Bergsbrunna. Det jättelika projektet skulle påbörjas senast 2029.

Som motprestation kräver regeringen att det byggs 33 000 nya bostäder i Uppsala. Majoriteten av dessa är planerade i Sävja/Bergsbrunna nära den nya stationen. Byggstart är tänkt inom ett par år. I "Uppsalapaketet" som det kallats ingår även nya kollektivtrafiksstråk, eventuellt spårväg.

Men nu svajar planerna, sedan Trafikverket dragit i handbromsen. Det finns nämligen inte pengar till nya stora projekt, konstaterar myndigheten.

– Det som behöver prioriteras är underhåll av befintliga vägar och järnvägar. Behoven är stora eftersom underhållet är eftersatt, säger Anna Wildt-Persson, utredningsledare på Trafikverket.

undefined
Anna Wildt-Persson, utredningsledare på Trafikverket.

På uppdrag av regeringen tar Trafikverket vart fjärde till femte år fram ett så kallat inriktningsunderlag över vilka satsningar på infrastrukturen som bör göras utifrån den ekonomiska ram som regeringen föreslagit. Enligt Trafikverket finns det då inte utrymme för nya stora satsningar de närmaste 16 åren – alltså ända fram till 2037.

– Även för fem år sedan lyfte vi att det fanns stora behov av underhåll, men fick inte tillräckligt med pengar. Situationen är därför ännu sämre i dag. Alla pengar behöver inte gå till underhåll, men betydligt mer än i dag. Vi bör först och främst förvalta det vi har.

Anser ni att man bör avvakta med alla nya stora satsningar?

– Vårt uppdrag nu var inte att titta på enskilda projekt. Men vi föreslår att man i första hand slutför de projekt som redan påbörjats.

Innebär det att fyrspåret inte kan påbörjas förrän efter 2037?

– Det beror på hur mycket riksdagen är beredd att skjuta till. Fyrspåret är en av många stora planerade investeringar, och utifrån de föreslagna ekonomiska ramarna ser vi inte att det finns utrymme för nya stora projekt.

Enligt Erik Pelling kommer Uppsala kommun att protestera genom att skicka ett "mycket kritiskt" yttrande till regeringen.

– Vi tycker det är helt oacceptabelt att skjuta fram fyrspåret. Och jag tror egentligen inte att staten kan backa för det är så många som är kritiska, förutom kommunen bland annat Handelskammaren och region Uppsala.

undefined
Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande i Uppsala.

Bör fyrspåret prioriteras före underhåll?

– Nej, vi måste prioritera både underhåll och större projekt. Fyrspåret är absolut nödvändigt, blir det stopp på spåret i dag finns ingen reservkapacitet.

Om fyrspåret ändå skjuts på framtiden kommer Uppsala kommun att avvakta med bostadsbyggandet i Bergsbrunna:

– Vi börjar inte bygga förrän vi vet att staten håller sitt avtal. Planerna bygger på att vi får fyrspår och en station där, säger Pelling.

Nästa steg är att regeringen i vår lägger fram en infrastrukturproposition, bland annat utifrån Trafikverkets inriktningsunderlag. Trafikverket ska sedan, baserat på hur mycket pengar som ges till investeringar respektive underhåll, ge förslag på en ny nationell infrastrukturplan över vilka projekt man satsar på.

Uppsala-paketet

I det så kallade "Uppsalapaketet" har staten tagit på sig att bygga fyrspår mellan Uppsala och Stockholm samt en tågstation i Bergsbrunna i utbyte mot att Uppsala kommun bygger 33 000 bostäder samt kapacitetsstark kollektivtrafik. 
Det finns ingen fastslagen siffra på vad den totala kostnaden för fyrspåret skulle bli. En uträkning 2018 spådde att sträckan från Uppsala central till Bergsbrunna – knappt en tiondel av den totala sträckan – skulle landa på omkring 2,5 miljarder kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!