Chefer medger brister - personal omplacerad
Tio anställda inom Attendo Care har under våren omplacerats på grund av dåligt uppförande gentemot äldre i hemvården Heidenstam. Verksamhetschefer talar ut efter nyheten om att en man blev utan hemtjänst i sex dagar.
- Vi måste se till att brukarna är nöjda med den hjälp de får och att medarbetarna har ett bra bemötande, säger verksamhetschefen Sara Jansson (mitten). Här tillsammans med regionala chefen Ann-Sophie Nilsson (till vänster) och tf verksamhetschef Pia Sahlgren.
Foto: Annika Af Klercker
Praktikanterna från Lundellska skolan beskrev flera brister. Störst uppmärksamhet i media fick uppgiften om mannen som inte fått hemtjänst därför att personal felaktigt avregistrerat mannen som avliden.
Men i anmälan fanns också en rad andra påståenden. Bland annat att äldre fått vänta på sina mediciner och att doserna ibland helt uteblivit.
- Vi har inte kunnat få fram om det är sant men vi tar jätteallvarligt på elevernas upplevelser, säger Ann-Sophie Nilsson som är regional chef för Attendo Care.
UNT: Hur säkerställer ni att alla boende får sin medicin?
- På morgnarna får personalen en lista med alla personer som de ska gå till. Man signerar på ett papper att man givit medicinen, säger verksamhetschefen Sara Jansson.
Hon säger att det var känt sedan tidigare att vissa anställda uppvisade en dålig attityd i sitt arbete. Praktikanternas vittnesmål om att det förekom skitsnack om de boende fick bägaren att rinna över. Tio anställda jobbar inte längre kvar i hemvården. Men de är fortfarande anställda av Attendo Care.
- Det krävs väldigt starka skäl för att säga upp någon i dag. De finns på boenden där man kan ha en helt annan uppföljning av hur de jobbar, säger Sara Jansson.
UNT: Från politiskt håll har det ställts krav på att riva upp avtalet med Attendo. Hur stor press känner ni att något liknande inte får inträffa igen?
- Det är jätteviktigt för oss att det inte händer igen. Vi jobbar jättemycket för det nu, säger Sara Jansson.
Hemvården Heidenstam har under våren delats upp i två områden, Bellman och Tunåsen. Inom verksamheten ryms cirka 230 brukare i bland annat Gränby, Gamla Uppsala och Kvarngärdet. Hemvården har ett 70-tal anställda.
- De allra flesta som vi anställt är jätteduktiga och kompetenta. För dem känns det orättvist att utmålas som om de gör ett dåligt jobb. Vi vill lyfta fram att de gör ett jättebra jobb, säger Sara Jansson.
UNT: Vad gör ni för att förbättra Attendos rykte?
- Vi måste se till att brukarna är nöjda med den hjälp de får och att medarbetarna har ett bra bemötande.
Ann-Sophie Nilsson fyller i:
- Vi har ständiga kurser i bemötande. Det lägger vi stor vikt på.
UNT: Hur kommer det sig då att somliga anställda betett sig illa?
- Vissa är inte lämpliga att jobba i det här yrket, säger Sara Jansson.
UNT: Ska man inte kontrollera sånt innan de anställs?
- Det gör vi. Vi tar alltid meritförteckningar av dem som söker.
Sara Jansson säger att mannen som blev utan hemhjälp mår bra i dag och att rutinerna ändrades strax efter händelsen.
- Det som har hänt är jätteallvarligt och det kunde ha drabbat någon annan som inte har någon anhörig i närheten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!