Uppsalaparet bokade i fjol en resa till Kreta för att fira fruns 60-årsdag. Inget blev som de tänkt sig. Vid incheckningen blev det tvärstopp. Det bokade lägenhetshotellet visade sig vara fullbokat. Det blev taxi till ett annat hotell, där de först fick ett rum och inte en lägenhet. Senare fick de byta till ett rum med pentry utan matplats.
Stranden utanför visade sig vara helt hopplös. Enligt paret behövde man gå över vassa och hala flathällar för att ta sig ut i vattnet. För att komma till närmaste sandstrand behövde de gå 1,5 kilometer. Dessutom låg deras rum på bottenvåningen intill poolen där barn och ungdomar badade varje kväll.
På plats fick de 190 euro som kompensation av researrangören Detur som anser att de två hotellen är likvärdiga (tre stjärnor). Paret bjöds också på frukost hela veckan. Detur håller dock med om att det hotell som paret ombokades till inte är ett vuxenhotell till skillnad från det som paret betalat för.
Väl hemma i Uppsala anmälde paret det inträffade till Arn och krävde full återbetalning (13 098 kronor). Arn har nu fattat sitt beslut och skriver att 3 000 kronor är ett skäligt prisavdrag. Från det beloppet ska de redan utbetalade 190 euro dras av. Kvar blir alltså en tusenlapp i kompensation enligt Arns beslut som är att betrakta som en rekommendation.