I morgon drar rese- och turismbranschens årliga Tur-mässa igång i Göteborg. Turistbolaget i Uppsala har varit med på mässan i många år men nytt för i år är att de gått samman med flera Uppsalaföretag för att marknadsföra staden som en destination.
Bland samarbetspartnerna på plats finns bland annat produktionsbolaget Exit Exhibitions, reklambyrån Itura och Fyrishov för att locka fler besökare till Uppsala.
– Det ska bli jätteroligt att få presentera staden på ett större sätt än tidigare. Vi vill visa att Uppsala är landets fjärde största stad och att det händer mycket här, säger Anna Lindström, marknadschef på Destination Uppsala.
Hon berättar att det tidigare år handlat mycket om att locka fritidsresenärerna till staden men att man nu satsar på att marknadsföra Uppsala som en mötesplats för olika evenemang.
– Vi står oss väldigt bra inom affärsturismen nu i och med att vi kommit upp i kapacitet med både hotell och konventlokaler. Den stora skillnaden på mässan i år är att vi lyfter evenemangen i stan och visar att vi har bra produkter att erbjuda, säger Anna Lindström.
Exempelvis kommer man att bjuda på bandyfrukost med pyttipanna för att lyfta tävlingsstaden och de satsningar som görs på idrotten.
– Det här samarbetet har våra partners mycket att tjäna på och montern som vi kommer att ha är kanske det mest påtagliga exemplet. Det är Exit som byggt den och det här är en bra plats för dem att visa vad de kan erbjuda, säger Anna Lindström.
Charmoffensiv mot turister
Turistbolaget Destination Uppsala tar nu krafttag för att locka fler turister till Uppsala. Tillsammans med flera Uppsalaföretag reser de till Göteborg för att marknadsföra Uppsala.
Anna Lindström marknadschef turistbyrån i Uppsala besöker tillsammans med representanter för det lokala näringslivet årets turistmässa i Göteborg.
Foto: Hans E Ericson
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!