C-tinget flyger mer än planerat
Landstingets miljömål för flyget har havererat. I år skulle flygresorna minska med 5 procent. Enligt halvårsprognosen ökar antalet flygresor i Uppsala läns landsting med 35,8 procent.
Landstinget har såväl en miljöplan som resepolicy där omtanken om miljön står i fokus.
Minska utsläppen
- Både när det gäller miljöplan och resepolicy handlar det i botten om att minska koldioxidutsläppen. Och där är flyget en viktig del. Man ska välja tåg istället för flyg, men det är förstås svårt att ta tåget utomlands, säger Jan Wikström, projektledare för transport och energi vid Uppsala läns landsting.
Det är inte oväntat anställda vid Akademiska sjukhuset som genom sina flygresor svarar för en majoritet av landstingets koldioxidutsläpp, 686 av totalt 813 ton enligt prognosen.
Anställda vid Enköpings lasarett tog inte flyget en enda gång under 2004. I fjol löste man däremot biljetter som motsvarar utsläpp av drygt 6 ton koldioxid. Prognosen för i år pekar på att utsläppen mer än fyrdubblas.
Fler resor på våren
Även anställda vid landstingets Centrala kansli är ute och flyger. Förra året bidrog man med 36 ton koldioxid, i år pekar prognosen på närmare 48 ton.
Lars Andersson är miljöchef vid Uppsala läns landsting. Han tycker att prognosen ska hanteras varsamt.
- Merparten av alla konferenser äger rum under våren. Därför sker många flygresor under första halvåret. Av den anledningen tror jag inte på prognosen. Ökningen jämfört med förra året stannar kanske på 15 procent, inte 35 procent.
Men trots allt ökar flygresorna inom landstinget. Varför då?
- Det är en allmän trend i samhället, fler tar flyget när priserna går ner. Och ju billigare flyg, desto svårare blir det att hävda miljöskäl när man ska ut och resa, säger Lars Andersson.
Alla flygresor ska godkännas
Landstingets flygresor har nyligen tagits upp i förvaltningsledning och koncernledning. Ett omgående krav är nu att alla flygresor måste godkännas av närmaste chef.
- Det är ett sätt att skruva åt landstingets resepolicy, säger Lars Andersson.
Det här är första gången som landstinget genomför en halvårsprognos för miljömål. Från och med nästa år kommer målen att granskas var tredje månad. Syftet är att tidigt uppmärksamma och åtgärda de mål som pekar åt fel håll.
I landstingets resepolicy heter det bland annat att resor till och från Göteborg i första hand ska ske med tåg. Men fortfarande är det många som tar flyget till Västkusten.
- I vissa fall kan man försvara flyget, men till Göteborg vinner man ingen tid. Det är fortfarande allför många som tar flyget, men jag vet inte varför. Vi ska utreda frågan, säger Lars Andersson.
Konflikt pris-miljö
Landstingsrådet Börje Wennberg (s) ser en konflikt mellan pris och miljö.
- Någonstans finns en gräns, när en resa är så billig att man inte längre kan hävda miljöhänsyn. Var gränsen går vet jag inte riktigt. Men till Göteborg finns det sällan skäl att flyga, även om det är billigare.
Videokonferenser och telemedicin är exempel på hur modern teknik ibland kan vara ett alternativ till en flygresa, anser Börje Wennberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!