Man borde kunna förvänta sig mer av ett parti som kallar sig alliansens gröna röst. Det säger kommunalrådet Erik Pelling (S) sedan Centerns Stefan Hanna lovat att skapa en ”snabb och attraktiv kollektivtrafik” ut till det nya köpcentret och temaparken i Fullerö, norr om Uppsala.
– Sådana här köpcentrum bygger på att folk tar bil. Att tro att stora kundgrupper kommer att lämna bilen hemma när de åker och handlar är naivt. Det är bara ett luftslott, säger Erik Pelling.
Han tycker att Stefan Hanna haft ett högt tonläge i debatten om köpcentrumets miljöpåverkan. Men att det nu visat sig att han sätter samarbetet i alliansen före miljötänkandet. Stefan Hannas utspel om kollektivtrafik är ett försök att kunna rösta ja till Fulleröplanerna med hedern i behåll, menar Pelling.
– Men jag tycker inte att han klarar av det. Det har uppenbart bara varit tomt prat från hans sida.
Stefan Hannas villkor för att Centerpartiet ska säga ja till detaljplanen för Fullerö park är att kommunen och företaget Fullerö Park AB kommer överens om att avsätta mark och resurser för att skapa en ”högeffektiv förbindelse, möjligen spårtrafik” till anläggningen. Bolaget skulle då bygga en station på området om kommunen bestämmer sig för att satsa på en spårförbindelse.
Men att det skulle bli spårtrafik ut till Fullerö ser Erik Pelling som orealistiskt.
– Att bygga spårväg är väldigt dyrt och att bygga den ut till ett köpcentrum, det är slöseri med skattebetalarnas pengar.
Och Miljöpartiets kommunalråd Maria Gardfjell instämmer:
– Centern ljuger folk rakt upp i ansiktet. Det här förslaget går inte att genomföra för det finns inte i någon översiktsplan eller i några infrastrukturplaner som staten har. Sanningen är att Centern sitter vid makten men gör inte ett skit, säger hon.
Men Stefan Hanna håller naturligtvis inte med.
– Det är visst troligt om projektet lyckas. Så vansinnigt dyrt är det inte.
Han skriver heller inte under på att en kollektivtrafikförbindelse till köpcentret och temaparken inte skulle räcka för att få ned utsläppen tillräckligt.
– Det är klart att inte bilarna kommer att försvinna helt. Ska man bära 14 matkassar tar man bilen. Men jag tror att jättemånga av temaparkens besökare kommer att åka kollektivt. Och har man bra kollektivtrafiklösningar som ett komplement, så blir det bättre. Tror man något annat är man fullständigt pantad.
Detaljplanen för Fullerö park blir nu en fråga för kommunfullmäktige sedan plan- och byggnadsnämnden på torsdagen valde att skicka frågan vidare, utan att själva ta ställning. Nyligen klubbades också en ny fördjupad översiktsplan för Storvreta igenom som både innehåller en utbyggnad av själva Storvreta, men som också innefattar planerna på ett nytt köpcentrum och en nöjespark i närliggande Fullerö.
"C-löften ett luftslott"
Centerpartiets löften om effektiv kollektivtrafik ut till det planerade köpcentrumet i Fullerö är luftslott som inte kommer kunna genomföras i verkligheten. Det menar den rödgröna oppositionen.
Öster om Storvretaavfarten ska Fullerö park anläggas enligt planerna.
Foto: Tomas Lundin
Köpcentrum och temapark
På ett 650 000 kvadratmeter stort område vid Fullerö, norr om Uppsala, vill det privata företaget Fullerö Park AB bygga ett köpcentrum, en temapark, ett hotell och ett sportcenter. Den miljökonsekvensutredning som har gjort visar att bilåkandet till och från nöjesparken och köpcentrumet beräknas öka koldioxidutsläppen med 11 200 ton per år. Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet säger nej till planerna på det nya köpcentrumet, eftersom de menar att det motverkar kommunens klimatmål. Partierna i alliansen är däremot positiva till planerna.