C kritiska till kommunal marknadsföring av företag

Centerpartiet i Uppsala är kritiska till att kommunen under pandemin marknadsfört enskilda näringsidkare. "Inga konstigheter alls", svarar det kommunala bolaget Sportfastigheter.

Centerpartisten Olle Romlin är kritisk till att det kommunala bolaget Sportfastigheter lyft enskilda näringsidkare i reklamartiklar i UNT. Bilden är ett montage.

Centerpartisten Olle Romlin är kritisk till att det kommunala bolaget Sportfastigheter lyft enskilda näringsidkare i reklamartiklar i UNT. Bilden är ett montage.

Foto: Uppsala kommun/Cassandra Grönlund

Uppsala2021-09-29 11:58

Vid flera tillfällen det senaste året har UNT:s läsare mötts av annonsartiklar sponsrade av det kommunala bolaget Sportfastigheter. I annonserna lyfts exempelvis restaurangen Brasserie21, som drivs av Triller Mat och Bröd, samt Danske bank. I annonserna presenteras båda verksamheterna som hyresgäster i kontorshuset vid Studenternas, som ägs av Sportfastigheter.

En särbehandling av enskilda företagare, anser kommunfullmäktigeledamoten Olle Romlin (C).

– Jag tycker att det är bra att kommunen och näringslivet samarbetar. Men det finns många verksamheter som haft det tufft under pandemin och att marknadsföra specifika verksamheter så här blir väldigt konstigt. Kommunen får inte särbehandla på det här sättet, säger Olle Romlin.

Han menar att Uppsala kommun behöver riktlinjer för den här typen av marknadsföring, och kommer att lyfta frågan i en interpellation till kommunfullmäktige senare i höst.

– Det här är inte ett nytt problem. Därför behövs en marknadsföringspolicy både för förvaltningen och de kommunala bolagen, som slår fast att enskilda företag inte får gynnas eller missgynnas på osaklig grund.

undefined
Kontorshuset vid Studenternas IP ägs och förvaltas av bolaget Sportfastigheter, som i åtta år har varit ett dotterbolag till det helt kommunägda Uppsala stadshus AB. Under hösten 2021 kommer bolaget i stället att slås samman med Uppsala kommun Arenor och fastigheter AB.

Men att annonsartiklarna skulle gynna enskilda verksamheter slår Joakim Palestro, tf vd för Sportfastigheter, ifrån sig. I stället beskriver han det som en "hjälp till självhjälp", och förklarar att det under pandemin varit svårt att fylla den 10 841 kvadratmeter stora uthyrningsbara ytan med hyresgäster.

– Det är inga konstigheter alls att vi annonserar om Studenternas. När det stod klar för inflyttning under 2020 var vi mitt i pandemin, och efterfrågan för att hyra lokaler i Uppsala avstannade i princip helt från en dag till en annan, säger han och fortsätter:

– Vi behöver fylla ett helt hus med kommersiella hyresgäster och har lyft ett antal goda exempel i fastigheten för att skapa en attraktiv plats för att hyra lokaler hos oss. När det kommer till Brasserie21 är det vi som äger restaurangen, även om den drivs av Triller.

Men att marknadsföra exempelvis Danske bank, är inte det en form av särbehandling?

– Nej, eftersom de är våra hyresgäster. Danske bank är en mycket bra hyresgäst som hjälper oss att skapa intresse för nya hyresgäster. Det är osannolikt att en enskild annons tillsammans med oss skulle innebära att deras omsättning ökat.

I dag är 67 procent av lokalerna på Studenternas uthyrda.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!