Bygghandeln går på högvarv

Det som började med Martin ”gör-det-själv” Timell och tv-program har fortsatt med rot-avdrag och renoveringstrender. Bygghandeln blomstrar och landets bygghandelskedjor kastar just nu extra trånande blickar på expansiva Uppsala.

Bauhaus bygger ut.
Johan Saxne och Mikael Andersson.

Bauhaus bygger ut. Johan Saxne och Mikael Andersson.

Foto: Jörgen Hagelqvist

Uppsala2011-04-16 21:06

I Boländerna har bygghandelsjätten Bauhaus investerat 250 miljoner kronor sedan starten 1998. Just nu bygger de om den befintliga lokalen, och vid invigningen i början av maj kommer varuhuset att vara mer än dubbelt så stort. Tanken är att det här ska bli Bauhaus näst största varuhus i Sverige till ytan, men räknat i omsättning hoppas företagsledningen på att det kommer bli nummer ett.
– Vi har haft en försäljningsökning på 10 till 15 procent varje år i Uppsala och vi växte ur våra gamla lokaler efter fyra år. Det är en mycket expansiv region, säger Johan Saxne, informationschef på Bauhaus.

När mark intill den befintliga lokalen i Boländerna blev ledig slog Bauhaus till direkt och i september förra året började ombyggnaden. Förutom större lokaler har man satsat på det som kunderna vill ha; som till exempel en badrumsmiljö à la Ikea, utökad trädgårdsdel och en drive-in-brädgård med tak. Man gör också en stor satsning på service för företagskunder.

På andra sidan stan, i Librobäck, hittar vi konkurrenten Byggmax som öppnade 2006. Lokalen är drygt 2 000 kvadratmeter stor och här jobbar 5–7 personer, beroende på säsong. Varuhuset går bra, och därför är Byggmax ute efter en ny plats i södra delen av Uppsala där de kan bygga ännu ett varuhus i ungefär samma storlek. På sin hemsida lovar företaget därför att den som kan tipsa dem om en lämplig plats kommer att belönas med 20 000 kronor. Enligt Magnus Agervald, vd på Byggmax, har de faktiskt fått in några tips.
– Vi har fått in några konkreta platser som vi tittar på, men processen är lång. Det kan ta från ett år upp till ett antal år innan vi kan öppna ett nytt varuhus, säger Magnus Agervald.

Lite längre bort i Librobäck bygger K-rauta ett nytt varuhus. Den finska bygghandelskoncernen finns i dag på 20 platser i Sverige, nästa att öppnas är nummer 21 i Haparanda och Uppsala blir nummer 22. Varuhuset, som beräknas slå upp dörrarna någon gång under det första kvartalet 2012, kommer att ha en försäljningsyta på 15 000 kvm fördelat på butik, drive-in och kontor.
– Det kommer att bli en av våra större anläggningar i Sverige, säger Erik Åkerström, etableringschef på K-rauta.
Inför etableringen i en ny stad tar K-rauta hänsyn till om upptagningsområdet är tillräckligt stort.
– Det mest betydelsefulla är att det finns ett befolkningsunderlag, och att det är ett köpstarkt område med villor och fritidshus. Vi har länge velat etablera oss i Uppsala, men vi har haft svårt att hitta ett bra läge.

Liksom Bauhaus siktar K-rauta in sig på både privatkonsumenter och hantverkare. Men vad de vad de har för ekonomiska mål med verksamheten vill de inte avslöja.
– Vi har satt upp en budget men det är svårt att säga hur det kommer att gå när vi kommer till en ny stad. Men vi har stora förväntningar, Uppsala är ändå Sveriges fjärde största stad.
Att konkurrenter som Bauhaus och Byggmax också vill växa i Uppsala tar Erik Åkerström med ro.
– Vår bedömning är att Uppsala är tillräckligt stort för oss, även om det finns konkurrens.

FAKTA: DE VILL VÄXA I UPPSALA

Bauhaus bygger ut
Yta
: Ursprungligen 7 000 kvm, efter ombyggnaden är ytan drygt 18 000 kvm.
Personal: Cirka 200 (cirka 100 nyanställda i och med ombyggnaden)
Öppnar: 6 maj

K-rauta bygger nytt
Yta
: 15 000 kvm
Personal: Ett 50-tal kommer att anställas
Öppnar: Första kvartalet 2012

Byggmax söker mark
Yta
: Nuvarande varuhus cirka 2 000 kvm, vill bygga ännu ett som är lika stort
Personal: Mellan 5 och 7 anställda
Öppnar: Oklart

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!