Butiksvaror ger macken liv
Bilmacken var länge platsen där bilen servades, tvättades och fick all omsorg den behövde. I dag är det varm korv och kioskvaror som dominerar och personalen går inte längre med oljiga fingrar. Samtidigt måste allt färre stationer dra ett tyngre lass när branschen genomgår sitt värsta stålbad hittills.
Malin Wettervik berättra vad som främst lockar folk till bensinstationen på morgonen.
Foto: Sven-Olof Ahlgren
- Fram till halv tio kommer de allra flesta hit för att äta frukost. Det är mest smörgåsar och kaffe som går åt. Sedan är det en del förmiddagsfika innan bygglunchen börjar, förklarar Malin Wettervik, anställd på bensinstationen, samtidigt som hon strör pärlsocker över en sats med snart nygräddade kanelbullar.
Daniel Johansson, köpman och ägare till bensinstationen vid Kvarnbolund, talar om dagligvarorna som stationens stora inkomstkälla.
- Vi har utökat vårt livsmedelssortiment väldigt mycket de senaste åren. Det år dålig vinst på bensinen, min och mina anställdas lön hämtas från inkomsterna i butiken, säger han.
Han tror att det är det strategiska läget vid väg 55 och Uppsalas västra infart som styrt efterfrågan i den riktningen. Men sett över genomsnittet utgör macken knappast något undantag.
Robert Dimlich, vd på branschorganisationen Svensk Bensinhandel, hänvisar till en undersökning för några år sedan som visade att bara cirka 15 procent av mackarnas totala inkomster fanns på drivmedelssidan. I dag konkurrerar mackarna främst med kioskerna och snabbmatsställena i stan.
- Huvudkonceptet är snabbhet, tillgänglighet och service, och för bensinstationerna gäller det att excellera på detta. Tonvikten ligger inte längre på det mekaniska, utan på bilisten som kund. Men det finns lite av en vilsenhet i branschen, som brottas med att hitta en tydlig nisch, säger Robert Dimlich.
Daniel Johansson vill ändå slå vakt om den traditionella mackens bil- och fordonshantering. Själv är han uppväxt i branschen och har sett den genomgripande förändringen över åren.
- Vi utför inga däckbyten längre, men fyller på olja, byter torkarblad och trasiga lampor. Båda bitarna är viktiga, säger han om servicen för bilen kontra den för kunderna.
Enligt Svensk Bensinhandels beräkningar har cirka 700 bensinstationer lagt ned sin verksamhet i landet sedan 2007, och ytterligare cirka 300 väntas möta samma öde inom det närmaste året - de flesta på landsbygden. Förändrade rörelsemönster, minskad bensinförsäljning och satsningar på förnyelsebar energi kräver både en anpassningsförmåga och en stark ekonomisk ryggrad.
Framtidens mackägare står alltså inför stora utmaningar.
- Men för mackarna har det alltid handlat om att anpassa sig till rådande förhållanden. Själva bensinförsäljningen har egentligen aldrig varit lönsam, så man har fått söka andra inkomstkällor. Människors vanor har skapat olika förutsättningar, säger Olle Wilson, doktorand vid konstvetenskapliga institutionen vid Uppsala universitet, som just nu skriver en avhandling om bensinstationers utformning i Uppsala 1920-1970.
Mackarna, menar han, påminner mycket om gamla tiders gästgiverier, resmål på vägen på lämpligt avstånd från varandra. Här finns en framtid även för macken, oavsett konjunktur och energiutveckling.
- Den har en lite oasliknande funktion, där människor kan proviantera mat för stunden. Service och tillgänglighet kompenserar för ett lite högre pris, säger Olle Wilson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!