Butiker höjer och sänker priser – kallar det rea

Fiffel med priser, marknadsföring och så kallad drop shipping. Fällorna är många att gå i för kunden under Black Week.

Black Week brukar betyda mycket shopping – såväl på nätet i fysiska butiker. Men fallgroparna är många för kunden.

Black Week brukar betyda mycket shopping – såväl på nätet i fysiska butiker. Men fallgroparna är många för kunden.

Foto: Jakob Larsson

Uppsala2022-11-21 21:00

En sådan är att köpa en sak eller ett plagg som egentligen kostar ordinarie pris trots att butiken skyltar med rea. Detta eftersom butikerna ibland först höjer priset på en vara – för att sedan kunna sänka det igen lagom till Black Week och kalla det för rea.

– Vi vet att det görs många gånger. Det är oroväckande att man gör så och vilseleder kunderna att tro att det är på ett annat sätt än vad det faktiskt är, säger Bosse Lång, konsumentvägledare på Hallå konsument.

undefined
Det gäller för kunden att se upp med till exempel "fejkade" reapriser under Black Week.

Som en del i att råda bot på problemet har en ny lag trätt i kraft från den 1 september i år. Lagen innebär att butikerna är skyldiga att ange det lägsta pris man haft de senaste 30 dagarna.

– Det för att undvika den här typen av okynnesreor, säger Bosse Lång.

Vad kan konsekvenserna bli för företagen?

– I slutändan kan det hamna i patent- och marknadsdomstolen och då kan det bli kraftiga böter.

Inom e-handeln finns en stor risk att bli lurad, som till exempel via drop shipping – när man beställer från en butik som inte finns på riktigt.

– Generellt sett brukar antal ärenden om bedrägerier öka under en vecka som Black Week, säger Sandra Mansour, konsumentrådgivare på konsument Uppsala.

– Man dras med i köpkarusellen. Det kan vara falska sidor, att man betalar för en vara man inte får eller att de är ute efter ens kortuppgifter.

Just när det kommer till köp på nätet är det inte bara de äldre som riskerar att bli utsatta för bedrägerier, som det vanligtvis brukar vara.

– Där tror jag nog alla är lika utsatta oavsett åldersgrupp, säger Sandra Mansour.

undefined
Sandra Mansour är konsumentrådgivare på Uppsala kommun.

Ett exempel på svårigheter att som kund navigera sig igenom när man handlar på nätet kan vara stora marknadsplatser, där olika företag annonserar extrapriser på sina varor.

– Det går att jämföra med en fysisk galleria. Gallerian säljer ju inte själv saker, men butikerna i gallerian säljer sina varor. På internet kan ibland marknadsplatsen, alltså gallerian, själv också sälja saker så det blir extra snårigt, säger Bosse Lång.

Även polisen slår larm om att man som kund bör vara extra försiktig under Black Week.

– Vanligt i dessa rea-tider är att sms skickas med lockande erbjudande om billiga eller gratis mobiltelefoner som utger sig att komma från kända butikskedjor, får man ett sånt sms ska man radera det direkt, säger Maria Karlsson, brottsförebyggare vid polisen i region mitt.

Så skyddar du dig

Tips från Uppsala kommun och Konsumentverket:

* Jämför priser
Försök att hålla koll på priser över tid och jämför priser med hjälp av prisjämförelseverktyg på nätet.

* Kan du ångra, lämna tillbaka eller byta?
Om du handlar på nätet har du nästan alltid 14 dagars ångerrätt. 

* Kolla upp företaget
När du handlar på nätet – kolla så att det finns kontaktuppgifter till företaget, mejl eller telefonnummer. En varningssignal är om det bara finns kontaktformulär. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!