Kunderna svek – då vädjade butiken om köptrohet

När kunderna valde stormarknaderna och intäkterna dök vädjade livsmedelsbutiken i Vattholma till ortsborna att handla mer på hemmaplan. Reaktionen lät inte vänta på sig.

Läget för butiken i Vattholma blev snabbt allvarligt när intäkterna sjönk och kostnaderna steg. Men det syntes inte omedelbart i hyllorna, konstaterar butiksägaren Torbjörn Hammar.

Läget för butiken i Vattholma blev snabbt allvarligt när intäkterna sjönk och kostnaderna steg. Men det syntes inte omedelbart i hyllorna, konstaterar butiksägaren Torbjörn Hammar.

Foto: Anna Bredberg

Uppsala2022-12-22 05:00

"Butiken försöker överleva och bli kvar i byn. Det bästa ni kan göra för att hjälpa oss kvar är att handla hos oss". 

Så stod det i inlägget som butiken i Vattholma lade ut på Facebook i förra veckan. Man bjöd in till "julmathandlarkväll" och påminde samtidigt kunderna om att det inte räcker med att hämta ut paket i butiken, eller varor från Systembolaget och apotek, för att verksamheten ska finnas kvar. 

Även paraplyföreningen Vattholma i samverkan agerade för att rädda butiken och öka köptroheten. I ett upprop som delats ut till 1 500 hushåll i Vattholma och Skyttorp informerar föreningen om konsekvenserna i fall butiken skulle läggas ned. Då försvinner också mataffärens utlämning av paket från olika leverantörer samt möjligheten att hämta ut varor från apotek och Systembolaget. Enligt föreningen leder det i sin tur till att attraktiviteten för att bo på orterna minskar och värdet på befintliga fastigheter sjunker. 

Det var inte utan viss oro som butiksägaren Torbjörn Hammar lade ut butikens vädjan på nätet. Kanske skulle kunderna ta illa upp? Kanske skulle de tycka att handlaren var gnällig? Ingendera, verkar det som: 

– Vi har inte fått en enda negativ reaktion. Väldigt många har sett vårt meddelande och alla har varit väldigt stöttande, säger Torbjörn Hammar. 

– Det var viktigt att inlägget innehöll information om situationen och inte uppfattades som en pekpinne. Jag vill att folk ska känna till hur läget är och inte bara plötsligt upptäcka att vi vridit om nyckeln och stängt.

– Det var en av våra anställda som formulerade meddelandet. Jag tycker det var klockrent. Väldigt många har sagt att det var bra skrivet. 

undefined
Läget för butiken i Vattholma blev snabbt allvarligt när intäkterna sjönk och kostnaderna steg. Men det syntes inte omedelbart i hyllorna, konstaterar butiksägaren Torbjörn Hammar.

Ortsborna verkar också ha följt uppmaningen att handla hemmavid. Intäkterna ser bättre ut, även om Torbjörn Hammar påpekar att det är svårt att dra några slutsatser efter så kort tid. 

– Men nu ser vi att kunderna tar en korg eller vagn igen när de ska handla, i stället för att bara plocka någon enstaka vara. 

Livsmedelsbutiker på landsbygden för en ojämn kamp mot stormarknaderna i staden. För sin överlevnad är de beroende av trogna kunder som handlar tillräckligt mycket, även om det är billigare på annat håll. 

– Jag tror vi är bättre på att ta hand om våra kunder än stormarknaderna. Vi har specialvaror i sortimentet och frågar man efter någon särskild produkt så försöker vi ordna det, säger Torbjörn Hammar.

I Vattholma och på många andra orter handlar det dessutom inte bara om maten i butikshyllorna. Stänger affären så försvinner också paketutlämning och annan service. 

Hur ska man göra som kund på landet om man behöver skära ned på utgifterna? 

– Jag förstår ju att man vill handla där det är billigast i dessa tider, det är inget konstigt, men vi har också bra priser på många varor. Och man kanske kan köpa lite mer hos oss än det som bara tagit slut i kylskåpet, säger Torbjörn Hammar.

undefined
Många butiker på landet ser nu hur fler kunder än vanligt går till stormarknaderna. Affären i Vattholma vädjade till ortsborna att handla hemma.

Livsmedelsbutiken i Oxsätra, norr om Uppsala, är ett annat exempel på en verksamhet som är beroende av att bygdens folk handlar på hemmaplan. 

– Det gäller att påminna om att det inte räcker att bara köpa en liter mjölk på lördagen, i fall man vill ha butiken kvar, säger Thord Hägg, ordförande i Oxsätra-Åkerlänna utveckling AB, som driver butiken.

– Jag tycker det finns en förståelse för det hos kunderna, även om vi aldrig kan konkurrera med stormarknaderna när det gäller pris och sortiment.

Under pandemin ökade försäljningen i butiken märkbart, när människor höll sig hemma och undvek trängsel. Thord Hägg hoppas att det satt sina spår hos kundkretsen:

– Många uppskattade att det fanns en välsorterad butik nära hemmet. Vi kan bara vädja till kunderna att värdesätta det även i framtiden.

Årets omsättning ligger på ungefär samma nivå som förra året, men de bistra tiderna gör att butiken från årsskiftet får hålla stängt på söndagar, åtminstone en tid framåt:

– I dag har vi öppet tre timmar på söndagar. Det blir ganska dyra timmar, som inte ger några stora inkomster. Nu stänger vi på söndagar på prov under första kvartalet, berättar Thord Hägg.

Framtiden ser ändå ganska ljus ut för matbutiken i Oxsätra, menar han. Invånarna stannar kvar och nya flyttar in. 

– Det är väldigt glädjande.

I Järlåsa, väster om Uppsala, har Ulf Nordling i många år drivit livsmedelsbutiken, som är ett familjeföretag. Han konstaterar att det inte är någon självklarhet att ortsborna också handlar på hemmaplan. 

– Vissa förstår att man måste handla här för att butiken ska finnas kvar, andra tänker inte så. Vi kan inte göra så mycket åt den saken. 

Den senaste tidens kostnadschock på mat och andra varor har paradoxalt nog gjort att prisskillnaden mellan butiker på landet och stormarknader i staden inte verkar väga lika tungt för kundernas butiksval som det gjort tidigare, menar Ulf Nordling:

– När det blivit dyrt överallt så är det inte lika många som ifrågasätter att vi måste ha lite höge priser.

Förutom priset är det utbudet av varor som är främsta orsaken till att landsbygdsbor gör sina inköp i större butiker. Men där har varorna också en helt annan snurr:

– Ett exempel: vi har ingen färsk jäst, bara torrjäst och den är dyrare. Men det är 40 förpackningar färsk jäst i en kartong och jag kanske säljer tolv innan jag måste slänga resten, då fungerar det ju inte, säger Ulf Nordling. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!