Efter branden: Nu öppnar Zeyad sin blombutik igen

I juni förra året fick flera butiker stänga till följd av den massiva brand som bröt ut i Julas lokaler. Efter en tid av ovisshet och renoveringar kan nu den drabbade blombutiken öppna igen.

Inne i kylrummet visar Zeyad hur det forsade ner vatten.

Inne i kylrummet visar Zeyad hur det forsade ner vatten.

Foto: Elliot Gustafson

Uppsala2024-02-13 20:00

För sju månader sedan brand det intill butiken Blomcenter på Bolandsgatan. Det var inte bara släckningsarbetet som ledde till omfattande fuktskador – för att komma åt branden var räddningstjänsten tvungen att ta bort delar av det tak som tillhörde blombutiken. Regnet som kom samma vecka ledde till att butiken snabbt drabbades av svartmögel. 

– Efter branden fick vi fylla två stora containrar med döda blommor och växter, säger butiksägaren, Zeyad Sultan.

– Under de senaste månaderna har vi inte kunnat göra så mycket, mest bara gått runt och väntat, fortsätter Zeyad.

undefined
Inne i kylrummet visar Zeyad hur det forsade ner vatten.

Men i dag är både rök- och mögellukt borta, och efter en omfattande renovering kunde butiken öppna dörrarna i januari. Men än är inte faran över, och för att klara sig till våren måste butiken ge allt inför onsdag.

– Det är lite läskigt och nervöst, vi har ingen aning om hur många kunder det blir i år, säger Zeyad Sultan.

Tillsammans med honom i nervositeten står medarbetaren Åsa Eriksson. Hon är i fullt sjå med att binda "kärleksbuketter" tills på onsdag. 

undefined
Åsa Eriksson binder buketter med kärlek.

Trots pressen märks det att hon är glad över att kunna vara tillbaka i butiken igen. När ett äldre par kommer in för att köpa några rosor får hon pausa samtalet och förberedelserna för en stund.

– Vi visste ju att vi skulle få komma tillbaka hit, men inte riktigt vilken tid. Tiden efter branden var väldigt oviss, säger Åsa Eriksson.

Under renoveringen av butiken passade Åsa på att ta resa och ge armar och händer lite semester efter 25 år i branschen. 

Ingen försäljning på sju månader. Hur har ni klarat att bygga upp verksamheten igen?

– Det har kostat väldigt mycket men vi har alltid haft en buffert för sådant här, säger Zeyad Sultan.

Efter branden ligger det ett pågående ärende hos försäkringsbolaget, men försäljningsbortfallet får butiksägaren själv stå för.

undefined
Anställda på Blomcenter får ofta frågan om de närliggande butikerna öppnar igen efter branden.

Men på onsdag kommer Uppsalas gator att fyllas av kärleksfulla förväntningar – i andra änden står en nervös butiksägare och hoppas att siffrorna ska gå ihop.

Trots stressen är Zeyad och Åsa trygga i det de levererar. Nu gäller det bara att få tillbaka kunderna.

undefined
Förberedelserna är i full gång och nu hoppas Zeyad att Alla hjärtans dag ska bli räddningen för butiken.

– Vi hoppas att kunna sälja minst 700-800 buketter under Alla hjärtans dag, säger Zeyad Sultan som driver Blomcenter i Boländerna.

Vad kan en bukett till sin käraste kosta?

– En sådan bukett brukar landa på... Ja, allt emellan 200 och 1 000 kronor, säger Åsa Eriksson.

undefined
Romantik när den är som allra hetast – rosenkalla och rosor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!