Busstrid kan kosta skattebetalarna två miljoner

Kommunägda Gamla Uppsala Buss ska inte längre ha hand om trafiken på linje 10. Bussföretaget kräver nu kommunen på två miljoner kronor för avtalsbrott.— Kommunen får betala dubbelt för körningen på linje 10 utan att få något extra för pengarna, säger Hilde Klasson (s), ordförande i gatu- och trafiknämnden.

Uppsala2004-08-06 00:00
Sedan snart ett år pågår en infekterad strid mellan de aktörer som driver den kollektiva busstrafiken i Uppsala. En del av bråket berör linje 10 som går från Gränby centrum till bland annat Skölsta, strax öster om Uppsala.
Enligt Gamla Uppsala Buss (GUB) har trafiken på oriktiga grunder lagts över på Swebus vilket medför att GUB går miste om intäkter på två miljoner kronor.
— Jag har kvar kostnader för personal och fordon som jag måste täcka upp, säger Claes-Göran Alm, vd för GUB.

Skattebetalarna drabbas
Hans version är att Upplands lokaltrafik (UL), som ansvarar för upphandling av trafiken, har överlåtit uppdraget på Swebus. Det betecknar GUBs vd som ett avtalsbrott.
UL ägs av kommunerna och landstinget i Uppsala län. Claes-Göran Alm befarar att UL i framtiden kommer att lägga över även andra uppdrag på externa bussbolag.
— Genom att kräva ersättning vill jag markera att så här kan man inte jobba.
Gatu- och trafiknämndens ordförande Hilde Klasson (s), säger att kommunen inte har något annat val än att betala de två miljoner kronorna eftersom det rör sig om ett avtalsbrott. Samtidigt som GUBs fordon och personal förlorar det uppdrag som kommunen ändå ska betala för får Swebus ersättning för sina körningar på den aktuella busslinjen.
— Ytterst är det skattebetalarna som får stå för kostnaderna, säger Hilde Klasson.

Ord står mot ord
I en skrivelse avvisar UL påståendet om avtalsbrott. Enligt UL hade gatu- och trafiknämnden beslutat att linje 10 skulle läggas ner eftersom antalet resenärer var för få. Här står alltså ord mot ord.
Det råder stor förvirring om vem ska ha ansvar för vad inom den kollektiva busstrafiken. I månader har parterna förgäves försökt att klara ut ansvarsfördelningen. De inblandade parterna är bland annat UL, GUB, AB Uppsalabuss, gatu- och trafiknämnden samt ledningen för Uppsala kommun.
— Det har varit upprörda känslor från flera håll. Till stor del handlar det om prestige- och maktfrågor, säger en person med insyn i förhandlingarna.
I en debattartikel i UNT i våras frågade fullmäktigeledamoten i Uppsala Kjell Johansson (s) om förlustdrabbade UL vill komma över stadstrafiken i Uppsala för att lägga beslag på kommunala bidrag.
Sådana påståenden saknar grund enligt Agneta Gille (s), ordförande i UL. Enligt henne är parterna på god väg att lösa frågan om vilka roller de ska ha.
— Vi håller på att göra ett avtal och en slutförhandling ska hållas den 23 september.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om