Undersökningen är en del av Gamla Uppsala Buss interna arbetsmaterial som ingår i företagets kvalitetsarbete. Totalt 1 600 personer fick svara på en enkät med fem frågor om bemötande och service.
– Vi hade uppfattningen att den vanlige medborgaren ofta har en åsikt om kollektivtrafiken. Med den här enkäten ville vi få fram vad de som faktiskt åker buss tycker. I de händelserapporter vi får in är bemötandet något som resenärer har klagat på, säger Jan Burström, trafikchef på Gamla Uppsala Buss.
Generellt sett är de flesta ganska nöjda med bussförarnas service och bemötande. Omkring en tredjedel av de 1 600 resenärer som har svarat på enkäten har angett en 3:a på en 5-gradig skala. Enligt Eva Pettersson, administrativ chef på Gamla Uppsala Buss, är resultatet ingen överraskning.
– Att folk är ganska nöjda är väl ungefär vad vi hade väntat oss, även om vi trodde att fler skulle vara kritiska. Men vårt mål är så klart att arbeta för att ingen ska vara missnöjd.
I undersökningen har man inte tagit någon särskild hänsyn till kön eller ålder, men enligt de elever som gick runt med enkäterna hade yngre och äldre resenärer överlag mer synpunkter. Viktigast tycks trots allt vara att bussen kommer i tid och att det inte kostar för mycket. På tilläggsfrågan svarade de flesta att punktlighet, pris och säkert körsätt är viktigare än bemötandet.
– Med tanke på att många åker korta sträckor med stadsbussarna är det inte konstigt att punktlighet värderas mest. Det arbetar vi ständigt med att förbättra. Att bussarna kommer i tid kan vi tyvärr inte alltid påverka i samband med snö eller ombyggnad av gator, säger Jan Burström.
Bussresenärer nöjda med bemötandet
Resenärerna på stadsbussarna i Uppsala är nöjda med bemötandet från bussförarna. Men viktigast är att bussen kommer i tid, enligt en undersökning från Gamla Uppsala Buss.
Foto: Annika af Klercker
Så gjordes undersökningen
Undersökningen gjordes under första veckan i maj i år i samarbete med elever från Ekebygymnasiets hotell- och restaurangprogram. Under fem dagar tillfrågades resenärer i alla åldrar som åkte på stadsbussarnas samtliga linjer och tidtabeller. Enkäten bestod av fyra frågor med skalor från 1 till 5 vad gäller förarens bemötande vid påstigning, generell service, körsätt och uppsikt över passagerarna. Dessutom tillfrågades resenärerna om hur viktigt bemötandet är i förhållande till bland annat pris, punktlighet och säkert körsätt.