Bussresandet ökar för långsamt

Osäkert om målen att fördubbla kollektivresandet till år 2020 nås trots att allt fler reser kollektivt i Uppsala.

Foto: Per Johansson

Uppsala2013-05-15 09:09

Resandet med kollektivtrafiken pekar uppåt i Uppsala. Upplands lokaltrafik, UL, har fått färsk försäljningsstatistik för årets fyra första månader. Biljettförsäljningen till stadsbussarna har ökat 4 procent och till Regiontrafiken, inklusive Upptåget, har den ökat med 5,2 procent jämfört med förra året.
– Vi räknar inte i antal resande. Det vi mätt är intäktsvolym och den visar att vi sålt fler biljetter än förut, säger Sture Jonsson, informationschef på UL.
– Det har varit en gynnsam vinter för busstrafiken med snö och kyla. De som annars cyklar har förmodligen åkt buss längre under säsongen.

Ökningen är mest markant på de linjer som UL kallar stomlinjer, busslinjerna 2, 3, 5, 7 och 11.
– Det är på de linjer som fått täta avgångar som resandet ökar mest. Inte direkt överraskande egentligen, säger Sture Jonsson.

Han säger också att utvecklingen märks extra starkt på dessa linjer för april, en månad som var kylig i Uppsala i år. Men målet för politikerna i kollektivtrafiknämnden på Uppsala läns landsting är att fördubbla antalet resor med kollektivtrafik inom länet under tio år, till 2020. Det innebär att resandet skulle behöva öka i genomsnitt minst sju procent varje år fram till dess.

Är inte ökningstakten för långsam som det är nu?

– UL:s statistik handlar ju om försäljningssiffror och inte resandesiffror. Men det är bra att de ökar. Vi diskuterar fortlöpande med Uppsala kommun om hur man kan underlätta framkomligheten för stadsbussarna så vi kan få tätare turer, säger Johan Örjes (C), ordförande i Uppsala läns landstings kollektivtrafiknämnd.

Om bussarna kommer fram lättare, menar han, skulle varje förare hinna köra en sväng till inom sitt arbetspass utan att det kostar något extra. Flyter stadstrafiken på bra behöver förarna inte bli stressade.
– Vi kommer att lyckas med vår målsättning, vi har ju sju år till på oss. Men mycket handlar om i vilken takt vi hinner göra nyinvesteringar i kollektivtrafiken, säger Johan Örjes.

Han får medhåll från Börje Wennberg (S) andre vice ordförande i kollektivtrafiknämnden, som anser att partierna är eniga om hur de ska gå vidare.
– Men som trenden ser ut i dag så ligger vi efter, även om det i stora delar rullar åt rätt håll. Kollektivtrafiken går tillexempel bättre än budget. Vi måste göra det enklare och mer attraktivt att åka kollektivt i Uppsala, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om