Semesterperioden hos Nobina varar till och med vecka 35. Först till veckan därpå, med start den 3 september, är alla semesterlediga tillbaka bakom ratten. Nobinas trafikchef i Uppsala, Roger Norman, kan ännu inte svara i detalj på varför det utbröt sådant kaos i torsdags och framför allt i fredags då 80 turer ställdes in.
– Vi har bara hunnit jobba med att räta upp skutan, säger han.
Men en delförklaring är personalbrist. Nobina hade hoppats att kunna täcka semesterfrånvaron med timanställda förare, men det visade sig att det inte höll. Nobina håller nu på med att rekrytera fler busschaufförer till Tierp, Östhammar, Öregrund och Östervåla. Ansökningstiden gick ut i går. Det handlar om ett 20-tal förare som ska anställas. Roger Norman vill inte koppla anställningarna till den akuta förarbristen förra veckan.
– Anställningarna handlar om att vi måste ha en grundbemanning. Folk söker jobb företrädesvis till Uppsala och det blir en snedfördelning. Dessutom har trafiken ökat däruppe.
Enligt Roger Norman behövs det även viss föryngring. När Nobina tidigare i år vann upphandlingen av busstrafiken tvingades alla anställda på den förra entreprenören att söka om sina tjänster. Enligt Anna Jonasson, Nobinas operativa chef för Uppsala och Stockholm, har personalbristen som råder nu inget att göra med upphandlingen.
– Det var ytterst få som inte fick fortsatt förtroende, säger hon.
Fackförbundet Kommunals ombud hos Nobina, Bill Ericsson, vill inte anklaga Nobina för bristen på förare.
– Man kan väl säga att det är marknadens fel. Det är jättemånga som inte kör buss fast de har körkort. Det drabbbar inte bara Uppsala, säger han.
Vad tycker du att företaget ska göra nu?
– Det här måste ju utvärderas.
I UL:s avtal med Nobina ställdes inga krav på hur bemanningen ska se ut.
– Det är upp till företaget, säger Sture Jonsson, informationschef på Upplands lokaltrafik, UL.
UL har, enligt Sture Jonsson, gjort klart att man vill se en snabb lösning på förarbristen. Problemen har redan orsakat stora kostnader för Nobina och mer blir det om fler turer ställs in. Enligt Sture Jonsson kostar varje inställd tur 1 000 kronor i vite, plus att Nobina går miste om intäkten för turen och tvingas dessutom betala tillbaka lika mycket till.