Busschauffören Marianne Lind har älskat stora fordon sedan hon var barn.
– Det ska helst vara en lång buss, så du känner att den är stor när du tittar i backspegeln. Jag suktade efter bussar i tio år innan jag fick börja köra.
Anledningen till att Marianne inte kunde förverkliga sin barndomsdröm förrän vid 45, var att hon hade tre barn. De scheman som bussyrket erbjuder kan vara svåra att kombinera med att lämna och hämta på förskola och skola. Men sedan 16 år lever hon sin dröm och kör Keolis stora regionbussar i Uppsala.
En stor del av trafiken går tidigt och sent, vilket kan vara både en möjlighet och ett problem för föräldrar beroende på vad deras partner har för tider.
Och för att det inte ska bli som för Marianne, att bussugna småbarnsföräldrar väljer bort bussyrket på grund av arbetstiderna, har Keolis depå i Uppsala infört en ny schemamodell. Sedan årsskiftet får anställda med småbarn välja schema först. Tidigare har det varit en förmån för dem som arbetat längst i företaget att vara först med att få välja årets schema.
– Jag har själv tre barn och levt i den där stressen med att inte hinna hämta eller lämna för att mitt schema inte funkar med barnens. Och jag märker vid rekryteringar att folk frågar om scheman och då är det många som tackar nej när de hör om tiderna, berättar Markus Wallmark, depåchef på Keolis i Uppsala.
Därför ville han göra det lättare för föräldrar att kunna välja och stanna kvar i bussyrket och tog tillsammans med facket fram den nya modellen för scheman. Det är inte så att småbarnsföräldrar automatiskt får de mest populära passen (vilket enligt många är 06 till 15), utan det handlar om att anpassa schema efter behov.
– Småbarnsföräldrarna får söka med förtur och man söker utifrån sina egna behov. Om mitt behov är att kunna lämna varje dag, då söker jag ett schema där man börjar senare. Någon annan kanske behöver hämta varje dag för att partnern jobbar kväll, då söker man ett tidigt schema.
Även ensamstående som behöver både hämta och lämna ska kunna välja ett schema som gör att de får ihop sina liv.
– När vi utgick från förarnas behov kunde vi få en större spridning på schemana. Alla valde inte samma schema, vilket gör att för de som inte har barn finns det fortfarande möjlighet att välja det schema man vill ha.
Trots att det nu finns en grupp seniora medarbetare som förlorar sitt privilegium att välja schema först, har Markus Wallmark inte fått några klagomål från medarbetare. Även facket har varit positiva till schemamodellen och Keolis har planer på att införa den i andra städer.
Inte heller Marianne Lind som skulle ha gynnats av att de som jobbat längst får välja schema först tycker att det finns något negativt med att småbarnsföräldrarna får förtur.
– Jag är för gammal för att hålla på att vara missunnsam. Och jag tycker att det är kul om det här kan göra att vi får in fler yngre i yrket och fler kvinnor.
Busschauffören Daniel Westerlund tillhör inte heller småbarnsföräldrarna och vill inte ha egna barn, men tycker ändå att det är bra att de som har barn gynnas.
– Jag bryr mig inte så mycket om tider. Jag kör mellan 04 och 14 och då kan jag vara ute i trädgården hela eftermiddagarna och hinner ta hand om mina föräldrar. De är som mina barn, skrattar han.