– Plötsligt small det till och bussen började bumpa fram. Den krängde och lät illa, säger Birgitta Olsson, 75 år, som var på väg hem till Enköping från Västerås på söndag eftermiddag.
Incidenten inträffade på E18 väster om Enköping. Hon tycker att det är konstigt att chauffören inte reagerade på smällen och de konstiga ljuden.
Hur lång stund körde bussen efter smällen?
– Det var en bra stund. Kanske 5-10 minuter, säger Birgitta Olsson.
Flera av passagerarna satt och undrade vad som hänt, uppger Birgitta Olsson. När en dem skulle kliva av vid Östanbro sa den avstigande resenären till chauffören att det måste vara något fel på bussen.
Först då gick chauffören ut och inspekterade bussen. Ena bakdäcket var borta på grund av en punktering och det andra bakhjulet lutade snett utåt.
– Busschauffören blev alldeles förtvivlad.
Enligt Birgitta Olsson hade bussen, som var en dubbeldäckare, kört på fälgen en mycket lång sträcka.
– Det lät verkligen illa med plåt mot asfalt.
Efter en halvtimme hämtade en ny UL-buss de omskakade passagerarna för vidare färd mot Uppsala.
När UNT når UL meddelar de att Nobina som äger bussbolaget utreder incidenten.
Är det inte farligt att köra 5-10 minuter med punktering?
– Det är föraren som gör bedömningen i den enskilda situationen om vad som är trafikfarligt eller inte. På en motorväg kanske det inte går att stanna på en gång, säger Nikodemus Kyhlén som är kommunikationschef på UL.
Brast uppmärksamheten hos chauffören?
– Vi kommer att följa upp detta för att undersöka vad som hände. Det är naturligtvis inte bra om passagerare får sitta och undra vad som händer. De ska känna sig trygga. Det bästa är alltid om chaufförerna kan informera passagerarna om läget och vilka åtgärder som vidtas.