Bussbolag drabbas efter förlorad affär
Flera små bussföretag i Uppland drabbas hårt sedan KR Trafik i förra veckan vann en upphandling av landsbygdstrafiken åt Upplands Lokaltrafik (UL).- Det är en stor besvikelse. Lokala bolag i Uppland har utmanövrerats av ett bolag från Klövsjö-Rätan i Östersund, säger Mats Mattsson vd för Knivsta Buss.
Stefan Eriksson på Gimo Bussresor.
Foto: Ingela Alm Söderman
- Det är klart att det här skapar en oro. Många anställda undrar "vad händer med oss?". Men KR Trafik behöver säkert chaufförer så de får nog köra vidare. Det är ju vanligt efter sådana här upphandlingar att man tar över personal.
Fast samma sak som förut tror Mats Mattsson inte att det blir och han beklagar att de lokala bussföretagen nu får det kämpigt.
- Jag tycker det är fruktansvärt eftersom jag vet hur gemytligt ett litet företag är. Det är nära till beslutsvägar och nära till varann. Jag tror man tappar kvalitetsmässigt på det här.
För Knivsta Buss som företag är det ett hårt slag. UL-trafiken i Knivsta har stått för 25 procent av intäkterna totalt i koncernen där Håbo Buss är moderbolag. Nu försvinner man som lokalt bolag i Knivsta.
Mats Mattsson är dessutom förvånad över det pris som KR Trafik offererade.
- De låg 8,8 procent under mig. Då hade jag en vinstmarginal på sex procent. Skulle jag köra för deras pris så skulle jag gå back. Jag ställer mig frågan hur de har räknat egentligen.
Den funderingen har även Håkan Larsson, vd för familjeföretaget Kristian Larsson Buss i Björklinge. Han är bitter på UL som han tycker skött upphandlingen illa.
- Det är en djup besvikelse över vad som har hänt och UL:s agerande. Först går de ut och säger att de är måna om de små entreprenörerna och sedan väljer de en stor entreprenör.
I likhet med Mats Mattsson betvivlar han att kvaliteten kommer att bli lika hög i framtiden.
- Det är en känslig trafik med skolskjutsar och jag ifrågasätter varför man enbart har gått på pris. Det är ett märkligt agerande från UL:s sida.
Dessutom menar han att UL nu kommer att hamna helt i händerna på KR Trafik nästa gång det är dags för upphandling.
- Om fem år finns det inga alternativ. Det är för svårt för oss att komma igen.
Vid Kristian Larsson Buss har UL-trafiken stått för 65-70 procent av verksamheten. Nu tvingas man leta nya vägar att överleva.
- Vi får försöka utvidga beställningstrafiken. Vi lägger oss inte ner och dör för det här, säger Håkan Larsson.
Vid Gimo Buss AB, som kom tvåa i de två upphandlingspaket som rör 18 bussar i Östhammars kommun är läget mindre allvarligt.
- Visst är det tråkigt. Men det här är inte vår huvudnäring. Man måste ha flera ben att stå på. Vi kör mycket åt Eckerölinjen och dessutom finns det två andra upphandlingar som vi fortfarande hoppas på, säger vd Stefan Eriksson.
Hittills har Gimo Buss kört tre bussar på uppdrag av KR Trafik i Östhammar. Hur det blir med den saken framöver har han inte fått besked om ännu.
- Men vi har haft ett gott samarbete med KR Trafik och vår förhoppning är att vi ska kunna fortsätta med det.
På UL är man övertygad om att KR Trafik kommer att göra ett bra jobb och menar att upphandlingen skötts enligt konstens alla regler.
- Det har naturligtvis ställts en massa krav men samtliga har sagt att de uppfyller kraven. Och då blev priset det avgörande. Vi har redan erfarenhet av KR Trafik och vi har ingen anledning att betvivla att de skulle göra ett sämre jobb än det de gör åt oss sedan tidigare, säger Sture Jonsson informationschef.
FAKTA
Det var tio företag som deltog i den stora upphandlingen av nio trafikpaket, fem i Uppsala kommun, två i Östhammars samt ett vardera i Tierps och Knivsta kommuner. Upphandlingen omfattade 80 bussar och cirka 100 förare. Östersundsföretaget KR Trafik vann alla nio paketen och de bussbolag som kör trafiken där i dag förlorar därmed sina rutter. Det handlar om Nobina, Kristian Larsson Busstrafik, Knivsta Buss, Bergbrunna Busstrafik och Arnesson Trafik. Övertagandet sker juni 2011. KR Trafiks anbud var sammanlagt 14 miljoner kronor lägre än det näst bästa alternativet.
Det var tio företag som deltog i den stora upphandlingen av nio trafikpaket, fem i Uppsala kommun, två i Östhammars samt ett vardera i Tierps och Knivsta kommuner. Upphandlingen omfattade 80 bussar och cirka 100 förare. Östersundsföretaget KR Trafik vann alla nio paketen och de bussbolag som kör trafiken där i dag förlorar därmed sina rutter. Det handlar om Nobina, Kristian Larsson Busstrafik, Knivsta Buss, Bergbrunna Busstrafik och Arnesson Trafik. Övertagandet sker juni 2011. KR Trafiks anbud var sammanlagt 14 miljoner kronor lägre än det näst bästa alternativet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!