Bussarna i Uppsala kör för fort
Busstrafiken i Uppsala län går alldeles för fort. Det säger NTF i länet, vars yrkesförarråd mätt hastigheten med hjälp av GPS. Vid hälften av mätningarna var hastigheten för hög.
Foto:
NTF-resenärer utrustade med GPS-enheter åkte med olika busslinjer och mätte hastigheten vid minst tjugo tillfällen per bussresa. Undersökningens resltat visar att bussarna körde för fort vid hälften av mätningarna.
- Resultat som är betydligt sämre än vad vi hade förväntat oss, säger Yrkesförarrådets ordförande Tomas Andersson.
Fyra linjer undersökta
I undersökningen ingår tre busslinjer där UL är huvudman
samt ett enskilt bussföretag i Uppsala län. Vid 59 procent av mätningarna på våren och 49 procent av
mätningarna på hösten gick det för fort. Bussarna kördes för fort vid alla hastighetsbegränsningar, även vid 30 kilometer i timmen.
- Att bussförarna inte ens håller hastigheten utanför dagis och skolor känns extra tungt, speciellt eftersom nästan alla förare tycker att det är den absolut viktigaste hastigheten att hålla, säger yrkesförarrådets
ordförande Tomas Andersson.
I samband med mätningarna stämdes också restider av mot respektive tidtabeller, eftersom en ursäkt för att köra för fort uppges vara att tidtabellerna har för snäva marginaler.
- Vi kunde inte hitta någonting som tydde på det.
Bussarna kom snarare fram för tidigt till ändhållplatserna, säger Tomas Andersson.
Undersökningen har enligt NTF mottagits positivt av UL som bjudit in busssbolagen för att diskitera problemet med höga hastigheter och möjliga lösningar.
Fotnot:Yrkesförarråd består av representanter för olika
yrkesförargrupper från Kommunalarbetareförbundet,
Transportarbetareförbundet, Livsmedelsarbetareförbundet, SEKO,
Handelsanställdasförbund samt Polisförbundet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!