Bussarna förorenar mest på Kungsgatan

Bussarna är det trafikslag som bidrar mest till den dåliga luften på Kungsgatan. Men åtgärder mot bussarna räcker inte för att lösa problemen.

Rickard Malmström (MP) säger att luften är em prioriterad fråga.

Rickard Malmström (MP) säger att luften är em prioriterad fråga.

Foto: Madeleine Andersson/Arkiv

Uppsala2020-05-17 19:00

Uppsala har i flera år haft problem att klara miljökraven för luften vid mätstationen på Kungsgatan. Reglerna innebär att EU:s gränsvärden inte får överskridas och kommunen riskerar dryga böter om man inte lyckas komma till rätta med problemen. 

En färsk rapport har identifierat att bussar med dieselmotorer är det trafikslag som står för det största bidraget till föroreningarna, 58 procent. Näst mest bidrar dieseldrivna person- och lastbilar med 19 procent. För att klara EU:s miljökvalitetsnorm krävs utsläppsminskningar på 20 procent och för att klara de svenska miljömålen måste utsläppen minska med 65–75 procent.

I rapporten har man räknat på hur mycket utsläppen minskar med olika åtgärder. Det finns ingen enskild åtgärd som skulle räcka för att nå miljömålen.

Det som skulle få störst effekt är om alla diesel- och gasbussar byts mot elbussar. Det skulle minska föroreningarna med mellan 22 och 26 procent, men räcker inte för att nå ner till miljömålet. Att byta alla till elbussar är dock inte möjligt. Elnätet har visat sig enbart räcka till 30 av UL:s ungefär 200 stadsbussar.

Åtgärder som riktar sig mot den övriga trafiken behövs också för att nå miljömålen.

Lars Burman, som sammanställt rapporten, säger att reglerna för miljözon 1, som i dag gäller på Kungsgatan, skärps nästa år så att endast lastbilar och bussar med utsläppsklass Euro 6 får köra där.

– Fordonsparken blir successivt bättre. Miljözonerna driver på den utvecklingen, säger Lars Burman.

Två åtgärder som skulle ge stor effekt, men som SLB-analys inte tagit med i rapporten, är att byta alla bussar till biogasbussar samt att införa de hårdaste kraven: miljözon 3 som i praktiken innebär att bara fordon som drivs på el eller gas för köra där.

Varför har ni inte räknat på de åtgärderna?

– Det är kommunen som har bestämt vad vi ska räkna på, säger Lars Burman.

UNT bad honom att räkna ut vad det skulle innebära om alla bussar byttes till gasbussar, och resultatet är nästan lika bra som att byta till en helt eldriven busspark: en minskning av föroreningarna med omkring 40 procent för årsmedelvärdet och med runt 20 procent för timmedelvärdet.

Skulle Uppsala införa miljözon 3 på Kungsgatan skulle förmodligen miljömålet klaras, enligt Lars Burman.

– Men en sådan reglering skulle drabba många av dagens fordon. Det finns också ett problem med att reglerna för miljözonerna inte följs, säger han.

Rickard Malmström (MP), kommunalråd och ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden, säger att luftfrågan är prioriterad.

– Det är tydligt att det kommer att behövas många insatser för att lösa det här. Vi har bestämt att det här ska vara löst innan mandatperioden är slut, säger han.

Hur viktigt är det att nå ner till de strängare miljömålen och att inte bara uppfylla de tvingande EU-reglerna?

– Bara för att man håller sig inom lagens gränser betyder det inte att man har en hälsosam situation. Jämför man med den pågående pandemin är överdödligheten till följd av luftföroreningar mycket större varje år än hela coronaeffekten, säger Rickard Malmström.

Just nu pågår arbetet med att ta fram underlag för nästa upphandling av regionbusstrafiken, där de flesta av UL-bussarna med högre utsläpp går i trafik. Stadsbussarna kommer från årsskiftet att enbart trafikera Kungsgatan med bussar som har avgasrening av klass Euro VI, de motorer som i dag har bäst rening.

Luften dödar tusentals

Luftföroreningar beräknas leda till 7 600 förtida dödsfall om året i Sverige.

EU-reglerna innebär att dygnsmedelvärdet för kvävedioxid inte får överstiga 60 mikrogram per kubikmeter mer än sju gånger per år. Timmedelvärdet 90 mikrogram får inte överskridas mer än 175 gånger per år.

Miljömålen innebär att timmedelvärdet inte får överstiga 60 mikrogram 175 gånger per år.

I fjol passerades EU:s gränsvärde redan den 14 februari. I år har luften varit bättre, beroende på både vädret och coronaeffekten

Karta: Kungsgatan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!