Bussarna drabbas – snart blir det "betydligt besvärligare"

Kollektivtrafiken påverkas av det pågående trafikkaoset i Uppsala. Resenärerna får räkna med sena bussar och chaufförerna får hantera irriterade passagerare. Men när spårvägsbygget drar igång på allvar blir det ännu värre.

Under vintern är risken för förseningar alltid större, när chauffören måste sänka hastigheten på grund av snö eller halka.

Under vintern är risken för förseningar alltid större, när chauffören måste sänka hastigheten på grund av snö eller halka.

Foto: Maria Hedenlund

Uppsala2025-01-29 16:30

På grund av cirka 20 pågående vägarbeten i Uppsala just nu måste flera busslinjer ta andra vägar.

– Väderkvarnsgatan är delvis är avstängd och busslinje 2 och 3 får köra Torkelsgatan i stället. Men det är inplanerat i tidtabellerna, säger Daniel Jäderland, chef för trafikavdelningen på Region Uppsala.

undefined
Daniel Jäderland, chef för trafikavdelningen på Region Uppsala.

– Just nu kan inte linje 1, 3 och 11 köra igenom Rosendal, de får köra på Dag Hammarskjölds väg och sen svänga ut mot Gottsunda eller Boländerna. För resenärerna som åker från Rosendal är det krångligt för att de måste gå ut till hållplatserna på de stora vägarna. Men bussarna kör faktiskt ikapp tid.

– På Dag Hammarskjölds väg pågår jobb för spårvägen, där är det till och från besvärligt med flyttade hållplatser. Det kan ge mindre förseningar, framför allt i rusningstid.

undefined
Flera hållplatser är indragna i samband med diverse vägarbeten.

Men på det stora hela tycker ändå Daniel Jäderland att situationen är okej.

– Kungsgatan för två veckor sedan var riktigt stökig. Där går ju nästan all vår busstrafik. Nu är det inte några större problem där längre. Under hösten hade vi faktiskt bättre punktlighet, eftersom vi har fått ett bättre datastöd som hjälper oss räkna ut hur lång tid bussarna behöver för att hålla tidtabellerna.

Men stök i trafiken påverkar inte bara resenärerna utan även chaufförerna, enligt Eva Pettersson, trafikchef på Gamla Uppsala Buss som kör stadsbussarna åt UL.

undefined
Eva Pettersson, trafikchef på Gamla Uppsala Buss, säger att man gör allt för att undvika större störningar.

– Vi har problem med förseningar, framför allt på Dag Hammarskjölds väg. Vi har så många linjer som går där just nu.

När bussarna hamnar i köer uppstår stressmoment för förarna som inte kan hålla tidtabellen.

– Förarna kommer sent till avlösningar och raster och resenärerna kan bli sura och irriterade och tar ut det på föraren. Det påverkar hela arbetssituationen, säger Eva Pettersson.

Hon lyfter särskilt linje 1, den så kallade ringlinjen som på grund av sin sträckning, passerar flera omläggningar och vägarbeten under en och samma tur.

– Vid Seminariegatan blir det exempelvis köer där man kan få stå i 3-4 minuter. Det låter kanske inte så mycket men i bussammanhang är det mycket, säger Eva Pettersson.

Och fler arbeten är på gång, som kommer att påverka bussarna.

– I vår börjar byggarbeten i Boländerna, vilket påverkar linje 10. Men hur vi leder om är inte klart än, säger Daniel Jäderland.

När bygget av spårvägen drar igång på allvar väntas mer stök – spårvagnarna ska ju rulla på flera av Uppsalas busstätaste sträckor, konstaterar Daniel Jäderland.

undefined
När arbetet med spårväg drar igång på allvar kommer det bli fler störningar för bussarna.

– Det blir betydligt besvärligare, det kommer innebära omledningar och förlängda restider. Där försöker vi förbereda oss och fundera på hur vi gör med linjerna. Vi väntar också på besked om exakt när bygget drar igång, men någon gång under våren eller försommaren ser vi att det kommer bli arbeten som i högre grad påverkar busstrafiken.

Spårvägen ska vara klar 2029. Kan man vänta sig bussförseningar fram tills dess?

– Det kommer bli en hel del omledningar av busstrafiken och justerade linjer. Hållplatser kommer att flyttas tillfälligt och vi kommer att få ändra våra körtider, säger Daniel Jäderland.

undefined
Busstrafiken påverkas i stor utsträckning av alla pågående vägarbeten i Uppsala.

– Det är mycket nu och kommer bli mycket framöver. Vi gör allt för att det ska påverka trafiken så lite som möjligt, men det är svårt att undvika, säger Eva Pettersson.

Daniel Jäderland har ett konkret tips till resenärerna:

– Åk lite i förväg om du verkligen har en tid att passa. I rusningstrafik är alltid risken för förseningar större.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!