– Det är ju bara att titta på hur det ser ut. Det är ju helt öde mesta delen av dagen, säger han.
Bus4you som ägs av Nettbuss Express har under ett par års tid kört långfärdsbussar mellan Stockholm och Göteborg. Huvuddelen av kunderna är studenter som åker hem över helger och lov, och därför vill man expandera verksamheten och förlänga busslinjen till Uppsala, ett par turer om dagen.
Företaget ansökte hos Upplands Lokaltrafik (UL) om att få angöra vid bussterminalen vid Resecentrum, men fick oväntat nej.
– Motivet var att det var för trångt. Det är ju inte klokt. Titta på hur det ser ut. Jag vet att det är lite fler bussar vid vissa tider, men vi är beredda att anpassa oss för att inte köra i rusningstrafiken. Hur ska Resecentrum i Uppsala klara av sina egna mål om fördubbling av trafiken, om det redan i dag anses vara fullt? säger Stefan Carlén.
I stället hänvisade UL bolaget till en hållplats vid Österängens IP, en dryg kilometer från Resecentrum.
– Det är naturligtvis inte acceptabelt, vi behöver ju ha närheten till andra transporter.
Företagsledningen har skrivit till infrastrukturminister Åsa Torstensson med anledning av situationen i Uppsala och anklagar UL för att diskriminera de mindre bussbolagen med långfärdstrafik.
I brevet skriver Stefan Carlén bland annat: ”Vi behöver någon som kan ta sig an terminalfrågor på ett övergripande sätt. Och det uppdraget måste gälla alla större terminaler, så att branschen slutar med bypolitik och snedvriden konkurrens.”
Sture Jonsson, informationschef på UL bekräftar att man hänvisat flera bussbolag med långfärdsresor till gatu- och trafikkontoret för ansökan om tillgång till hållplatsen vid Björkgatan/Hjalmar Brantingsgatan.
– Det finns två skäl till detta. För det första är det trångt för bussarna vid Resecentrum vid många tider. Vi har tvingats lägga om tidtabellerna för att klara rusningen. Det andra skälet är att vi inte har vetat om det är vi som ska fatta beslut om vilka bussar som får angöra vid bussterminalen. Vi har därför varit försiktiga, säger Sture Jonsson.
– Dessutom kommer en ombyggnation av de järnvägsspår som är närmast Fjalars gränd att starta i oktober vilket innebär att alla busshållplatser som finns där i dag behöver flyttas.
Om det inte är UL som ska fatta beslutet, vem är det då?
– Det är kommunens gatukontor som är ansvarig, men det har inte stått klart förrän i dag (läs: fredag). Det är alltså kommunen som ska fatta beslut, och hade vi sagt ja eller nej till långfärdsbussarna hade vi gjort fel, säger Sture Jonsson.
– Jag beklagar att vi inte kunnat få klarhet i frågan om var beslutet ska fattas tidigare, säger Sture Jonsson.
Buss nekas plats vid Resecentrum
Flera bussbolag har nekats att angöra vid Resecentrum. Motiveringen har bland annat varit att bussarna inte får plats. Stefan Carlén, vd för Nettbuss Express som börjar köra mellan Uppsala och Göteborg i september, avfärdar påståendet.
Foto: Staffan Claesson
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!