Att ta bussen in till Uppsala kostar 24 kronor jämfört med färdtjänsten som kostar 150 kronor för Carl-Albin Samuelsson. För honom är det både en ekonomisk fråga och en självständighetsfråga att ha möjligheten att ta bussen för att göra ärenden i stan. Men lågentrébussarna är få. Det gör att han ibland får ställa in läkarbesök och behandlingar.
– Om jag ska in till stan får jag åka 6.11 på morgonen och sedan vänta till 15.05 eller ibland 16.12 för att ta bussen hem igen, säger han.
Anledningen till att det finns så få turer med lågentrébussar är att de har färre sittplatser än de andra bussarna.
– Många av turerna är i huvudsak till för skolbarn. Då behövs bussar där alla barn kan få sittplatser, säger UL:s informationschef Sture Jonsson.
Han menar att det är en kostnadsfråga, och någon åtgärd på problemet är inte på gång.
– Jag kan bara beklaga, i dagsläget ser vi ingen annan lösning på grund av skolbarnens behov. Det är två olika intressen som kolliderar, säger han.
UL har ungefär 350 bussar, varav 100 är stadsbussar och 250 är regionbussar. Av dessa är 156 stycken utrustade med någon form av lyft eller ramp, och 78 styckenav dessa är lågentrébussar.
– Så länge det inte är 100 procent som är handikappanpassade så fattas det några. Det är en kostnadsfråga, alla nya bussar har dessa anordningar och vi byter successivt ut de gamla bussarna, säger Sture Jonsson.
Av stadsbussarna är 95 procent låggolvsbussar. Ibland kommer inte heller de få lågentrébussar som ändå ska åka Carl-Albin Samuelssons tur som utlovat. Det händer att han missar bokade tider på grund av att rätt buss inte kommer, trots att han ringt och kollat i förväg för att försäkra sig om att just en lågentrébuss kommer. När Carl-Albin Samuelsson träffar UNT för att ta bilder när han kliver på lågentrébussen från Kungsgatan blir han lämnad kvar på busshållsplatsen, trots att han just ringt och fått bekräftat att det skulle komma en handikappanpassad buss. Eftersom hans elrullstol väger 95 kilo måste han åka med bussar som han kan rulla upp på. Om han hade haft en manuell rullstol hade han haft det något enklare eftersom den i vissa fall kan lyftas upp.
– En manuell stol kräver ledsagare vilket är en större kostnad för samhället och dessutom vill jag klara mig själv, säger han.