Från Busfabriken till Funplays. Busfabriken har funnits i olika svenska städer sedan 2006, men sedan förra veckan heter företaget inte längre Busfabriken – nu byter man namn och samlar alla anläggningar i Norden under samma varumärke.
Samtidigt ändrar man också företagets koncept. "Från att ha varit en plats för bus för de yngsta, till att bli ett inspirerande aktivitetscenter för hela familjen", enligt hemsidan.
– Det handlar om att när vi bygger nya anläggningar så bygger vi lite annorlunda, jämfört med tidigare, säger Sylvia Literska, operations manager på företaget.
För Busfabriken i Uppsala kommer det inte ske några förändringar nu direkt.
Men det kan bli framöver?
– Planen är att det ska ske en förändring där, säger Sylvia Literska.
Hon vill dock inte säga vad det kommer gå ut på eller när det ska ske, mer än att anläggningen ska gå mot att bli mer av ett aktivitetscenter.
Varför vill ni bort från leklandskonceptet?
– Vi är fortfarande ett lekland, lekställningarna kommer fortfarande vara kvar. Vi vill bara kunna ha en större målgrupp och att alla ska känna sig välkomna.
Busfabriken har ju kritiserats för säkerheten och fälldes i kammarrätten i höstas, är namnbytet ett sätt att komma bort från negativa associationer kring varumärket?
– Nej, absolut inte. Det har inget med det att göra.
Busfabriken finns i 13 nordiska städer, men planerar att expandera även utanför Norden.