Burkhards företag levererar hållbart – i udda fordonet

Går det att klara sig utan bil även om man har barn, behöver pendla och frakta saker hit och dit i jobbet? Det går absolut, menar Burkhard Zietz i Gottsunda som i stället satsat på att ta sig fram med velomobil.

"Efter 100 mil med velomobil – ja då har man lärt sig att behärska den i alla lägen", säger Burkard Zietz. Själv har han kört många fler mil än så.

"Efter 100 mil med velomobil – ja då har man lärt sig att behärska den i alla lägen", säger Burkard Zietz. Själv har han kört många fler mil än så.

Foto: Ylva Liljeholm

Uppsala2024-09-28 20:00

Nyheten i korthet

  • Burkhard Zietz i Gottsunda, Uppsala, har valt att använda velomobil som ett hållbart transportalternativ till bil. Velomobilen är en låg, kåpad liggcykel som kan köra upp till 90 km/h.
  • Burkhard äger tre av de fyra velomobiler som finns i Uppsala och hoppas bli återförsäljare för fler. Velomobiler kan köra på både vägar och cykelbanor och är utrustade med blinkers och ljus för trafiksäkerhet.
  • Utöver sitt intresse för hållbara transporter driver Burkhard företaget Bikes & Berries, där han förädlar naturliga råvaror till matprodukter. Han hoppas utöka verksamheten genom att utveckla en webbutik.

Många Uppsalabor har säkert undrat över vad det är för ett lågt, spolformat fordon som ibland syns susa fram på till exempel Kungsängsleden. Det kan ha varit Burkhard Zietz på väg mot Gottsunda där han bor. 

Hans velomobil är en helkåpad liggcykel som man kan köra året om. Att det är en slags cykel framförd enbart med muskelkraft är svårt att fatta eftersom den går fort, 70 kilometer eller mer i timmen i nerförsbackarna. 

– Det snabbaste jag kört är 90 kilometer i timmen, säger Burkhard Zietz.

Av de fyra velomobiler som finns i Uppsala äger han tre. Nu hoppas han på att kunna bli återförsäljare för fler.

– Om det finns ett intresse för det skulle jag inte tveka.

Burkhard Zietz växte upp i Östtyskland. Han var 16 år när muren föll och mycket i livet ändrades. Bland annat fick han möjlighet att studera på universitet och disputerade i biofysikalisk kemi.

undefined
Burkhard Zietz brinner för hållbar matproduktion och hållbara transporter.

– Jag har alltid varit intresserad av naturvetenskap och växter. För några år sedan bestämde jag mig för att kombinera mina intressen för att förädla sånt som växer i naturen och utsläppsfria transporter i mitt företag, Bikes & Berries. Jag vill arbeta för en hållbar livsstil både när det gäller mat och transporter.

Radhuset i Gottsunda är fullt med burkar med torkade örter, på uteplatsen väntar äpplen i mängd på att mosas eller mustas och UNT:s reportrar får smaka på både honungskanderad rabarber och frukt-bars med aronia.  Till det serveras te gjort på citronverbena.

undefined
En hylla i köket rymmer många spännande burkar med torkade örter. Etiketter som "Johanniskraut" och "Zitronengras" vittnar om Burkhards tyska ursprung.

– Jag säljer produkterna på REKO-ringarna i Knivsta, Boländerna och Fyris torg. Sen har jag några återförsäljare runt om i Uppsala också. 

– Det är en härlig känsla att ta vara på sånt som växer fritt i naturen eller i trädgården.

En favorit är det omtalat nyttiga aroniabäret. Förädlingen av det och andra råvaror sker hemma i radhusköket. 

undefined
Den röda velomobilen använder Burkhard Zietz när han ska transporter saker eller när sonen ska åka med.

Än så länge är Bikes & Berries inget Burkhard Zietz blivit rik på. Däremot har han en arbetssituation där han själv styr över hur dagarna ser ut. Att ha den friheten och tid över underlättar en hållbar livsstil.

– Går något sönder, en diskmaskin eller liknande, kan jag laga den i stället för att köpa en ny.  Men för att öka flödet och omsättningen i företaget håller jag på att utveckla en webshop, så att verksamheten också blir ekonomiskt hållbar på sikt.

undefined
Lemonader med smak av fläder, aronia eller rabarber är ett sätt att förädla råvarorna.

Han hoppas som sagt också på att kunna bli återförsäljare för velomobiler. I dagsläget säljer han en del tillbehör, bland annat ett överdrag som han själv utvecklat och som är smidigt att använda när man ska parkera velomobilen.

undefined
Burkhard Zietz har skräddarsytt ett överdrag som bara tar några sekunder att sätta på eller ta av.

– Jag får många frågor om hur velomobilen fungerar. Den allra vanligaste frågan är vad den kostar. Jag brukar svara att "en cyniker vet priset på allt och värdet på ingenting", ett citat av Oscar Wilde. Det som kan verka vara en stor kostnad kanske inte är det när man ser till alla aspekter.

En snabb googling visar att en ny velomobil i basutförande kan kosta runt 90 000 kronor beroende på modell.

Vem som helst kan lära sig att köra fordonet, även om det inte är lämpligt för barn eftersom farten blir så hög.
Det får framföras både på vägar och cykelbanor och velomobilen är utrustad med blinkers och bra lysen för trafiksäkerhetens skull.

– Jag känner mig alltid trygg när jag kör och upplever att medtrafikanter tar hänsyn till velomobilen när man kör på vägarna. Mina velomobiler har skarpa färger så det syns när jag kommer. 

undefined
Barnsitsen är lätt att montera på och av.

 

undefined
"När vi fick barn trodde alla att vi skulle skaffa bil, men vi klarar oss bra med cykel och velomobil", säger Burkhard Zietz.

 

undefined
När velomopeden har sitt överdrag på blir den inte lika iögonfallande och kan slippa nyfikna fingrar som pillar på den.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!