Många Uppsalabor har säkert undrat över vad det är för ett lågt, spolformat fordon som ibland syns susa fram på till exempel Kungsängsleden. Det kan ha varit Burkhard Zietz på väg mot Gottsunda där han bor.
Hans velomobil är en helkåpad liggcykel som man kan köra året om. Att det är en slags cykel framförd enbart med muskelkraft är svårt att fatta eftersom den går fort, 70 kilometer eller mer i timmen i nerförsbackarna.
– Det snabbaste jag kört är 90 kilometer i timmen, säger Burkhard Zietz.
Av de fyra velomobiler som finns i Uppsala äger han tre. Nu hoppas han på att kunna bli återförsäljare för fler.
– Om det finns ett intresse för det skulle jag inte tveka.
Burkhard Zietz växte upp i Östtyskland. Han var 16 år när muren föll och mycket i livet ändrades. Bland annat fick han möjlighet att studera på universitet och disputerade i biofysikalisk kemi.
– Jag har alltid varit intresserad av naturvetenskap och växter. För några år sedan bestämde jag mig för att kombinera mina intressen för att förädla sånt som växer i naturen och utsläppsfria transporter i mitt företag, Bikes & Berries. Jag vill arbeta för en hållbar livsstil både när det gäller mat och transporter.
Radhuset i Gottsunda är fullt med burkar med torkade örter, på uteplatsen väntar äpplen i mängd på att mosas eller mustas och UNT:s reportrar får smaka på både honungskanderad rabarber och frukt-bars med aronia. Till det serveras te gjort på citronverbena.
– Jag säljer produkterna på REKO-ringarna i Knivsta, Boländerna och Fyris torg. Sen har jag några återförsäljare runt om i Uppsala också.
– Det är en härlig känsla att ta vara på sånt som växer fritt i naturen eller i trädgården.
En favorit är det omtalat nyttiga aroniabäret. Förädlingen av det och andra råvaror sker hemma i radhusköket.
Än så länge är Bikes & Berries inget Burkhard Zietz blivit rik på. Däremot har han en arbetssituation där han själv styr över hur dagarna ser ut. Att ha den friheten och tid över underlättar en hållbar livsstil.
– Går något sönder, en diskmaskin eller liknande, kan jag laga den i stället för att köpa en ny. Men för att öka flödet och omsättningen i företaget håller jag på att utveckla en webshop, så att verksamheten också blir ekonomiskt hållbar på sikt.
Han hoppas som sagt också på att kunna bli återförsäljare för velomobiler. I dagsläget säljer han en del tillbehör, bland annat ett överdrag som han själv utvecklat och som är smidigt att använda när man ska parkera velomobilen.
– Jag får många frågor om hur velomobilen fungerar. Den allra vanligaste frågan är vad den kostar. Jag brukar svara att "en cyniker vet priset på allt och värdet på ingenting", ett citat av Oscar Wilde. Det som kan verka vara en stor kostnad kanske inte är det när man ser till alla aspekter.
En snabb googling visar att en ny velomobil i basutförande kan kosta runt 90 000 kronor beroende på modell.
Vem som helst kan lära sig att köra fordonet, även om det inte är lämpligt för barn eftersom farten blir så hög.
Det får framföras både på vägar och cykelbanor och velomobilen är utrustad med blinkers och bra lysen för trafiksäkerhetens skull.
– Jag känner mig alltid trygg när jag kör och upplever att medtrafikanter tar hänsyn till velomobilen när man kör på vägarna. Mina velomobiler har skarpa färger så det syns när jag kommer.