Burgaren hetare än någonsin

Burgartrenden tycks inte klinga av. Men vad är det som gör rätten som tidigare varit förknippad med skräpmat så i ropet i dag?

Anders Törnkvist, köksmästare på Steak, med sin hamburgare Pepper Jack.

Anders Törnkvist, köksmästare på Steak, med sin hamburgare Pepper Jack.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2015-06-12 05:00

Miniburgare, veganburgare, kycklingburgare och så självfallet gourmetburgaren på grovmalen nötfärs från en ekologisk gård. Det finns knappt en restaurang i Uppsala som inte har en burgare på menyn. Från att tidigare mest ha serverats på pubar och snabbmatsrestauranger har hamburgaren sedan några år tillbaka fått ett uppsving. Blivit lite fancy. Hur gick det till?

- Det var en burgartrend i Stockholm för några år sedan. Vi gillade burgare så det var därför vi startade Burger Bar, säger Anders Törnkvist, köksmästare på Burger Bar och Steak som båda ligger i Rådhuset.

Burger bar har just nu stängt för sommaren, men Anders Törnkvist har sett till att ha hamburgare även på Steaks meny. Det är en av de rätter som säljer bäst och det är en enkel produkt som kan varieras i oändlighet.

-Alla har käkat burgare på McDonalds och det är väldigt enkelt att göra den bättre. I grund och botten är det ju egentligen en macka, man kan göra hamburgare på allt och den tilltalar oftast alla, säger Anders Törnkvist.

André Koluman på nystartade Linné Burgers menar att det har blivit en trend att lyfta upp snabbmaten och göra den bättre.

-I korvbranschen finns det aktörer som gör på samma sätt. Snabbmaten är förknippad med billig mat med låg kvalitet, men när man satsar mer på kvalitet och presenterar det på ett annat sätt blir det en annan sak.

Burgers & Beers har varit öppet i drygt ett år i Uppsala. Tanken är att utveckla en franchiseverksamhet som ska sprida sig över landet. Precis som de två burgarfantasterna ovan, tror inte heller Issam El Malla på Burgers & Beers att trenden kommer mattas av. Han hoppas också att den kan åka snålskjuts på det växande ölintresset.

-Hamburgare har blivit finmat. Det är billigare än att äta oxfilé, men med bättre kött så är det minst lika gott. Ölintresset har också blivit större i Sverige och ihop med hamburgare är det en jättebra kombination, säger Issam El Malla, food & beverage manager på Burgers & Beers.

Han är inne på samma spår som Anders Törnkvist när det gäller variationsrikedomen: det finns inga begränsningar.

-Jag kommer från Libanon och där finns det jättemånga amerikansk-inspirerade restauranger. En gång åt jag en burgare med pommes frites i själva burgaren. En sån vill jag göra, jag håller på att jobba på det.

Alla tre burgarställena menar att deras varianter skiljer sig från snabbmatskedjornas. Köttet är noga utvalt, man använder framdelskött och man maler det grovt.

Men hur skapas då sådana här trender i matvärlden?

-Det brukar alltid vara kända kockar och restauranger som hittar ett koncept för att nischa sig och som sedan går i bräschen för nya trender, säger Christina Fjellström, måltidsforskare och professor i hushållsvetenskap vid Uppsala universitet.

För att lyckas gäller det att ta avstånd från det massproducerade och att i stället fokusera på hantverket och det närproducerade. Att hitta tillbaka till det naturliga är just nu en trend som genomsyrar hela konsumtionssamhället.

-Man använder sig av naturliga råvaror, styckningsdetaljer som var populära förr, maler köttet grövre och grillar brödet. Det gäller att hitta de speciella råvarorna och tillaga dem på ett speciellt sätt. Hamburgaren får då en helt annan mening och status, trots att det egentligen är samma sorts maträtt, säger Christina Fjellström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!