Bullret från E4 ska hindras av vallar
Nästa år öppnar Årstas nya granne E4 för trafik och höga jordvallar är på plats för att dämpa det buller som flera Årstabor oroas för. Stadsträdgårdsmästaren i Uppsala kommmun planerar för hur man ska göra vallarna till en vacker del av Årsta.
E 4 ut sig.
Än så länge ligger den breda motorvägen öde och orörd men redan nästa år är det tänkt att den ska öppnas för trafik. De bullerdämpande jordvallarna i dagens vinterskrud är kanske inget naturskönt inslag men tanken är att de ska bli det så småningom. Just nu arbetar Uppsala kommun med att färdigställa planerna över hur området mellan stadsdelen Årsta och nya E 4 ska se ut i framtiden. Karin Åkerblom är stadsträdgårdsmästare i Uppsala kommun och en av dem som håller i arbetet.
— Motorvägen går väldigt nära staden här och det är klart att det aldrig är kul att få en motorväg inpå knuten. Kommunen ville vara med och bestämma hur området ska se ut för att kunna använda det till något positivt för stadsdelen. Göra något så att den mysiga karaktären behålls: det ska kännas som Årsta, säger hon.
Enligt planerna, som än så länge är på kartstadiet, ska jordvallarna planteras med ädellövträd, barrträdsdungar och i brynen mellan träddungarna och den öppna ytan sätts en mix av blommande buskar — en klädsel som ska gagna både Årstaborna och E 4-resenärerna.
— För bilisterna blir det en vacker utsikt. Med fina lövträdsklädda vallar får Årstaborna ett visuellt skydd mot vägen och när vegetationen växer till sig kan den även hjälpa till och ge ett visst ljuddämpande skydd, säger Karin Åkerblom.
Grönområdena mellan Årsta och vallarna och mellan vallarna och vägen kan användas som betesmark och odlingsmark och till fritidsaktiviteter.
- Vi får ju många kringytor som kan användas till motionsspår eller kanske fotbollsplan och bouleplan. Vi ska höra med Årstaborna vad de vill ha. Men det ligger längre fram i tiden, säger Karin Åkerblom.
Ganska långt fram i tiden gissar hon, någon gång efter 2011 kanske, när planteringarna har etablerat sig och det hela börjar ta form. Ett sådant här projekt tar sin tid och träd och buskar låter sig inte stressas i tillväxten. Men förhoppningen är att kunna börja så och plantera redan i vår.
— Det kanske ser fjuttigt ut då, precis i början. Vi ska börja med snabbväxande landskapsplantor men det tar ändå tid innan det blir färdigt, säger Karin Åkerblom.
I Årsta fanns det ett stort motstånd mot att motorvägen skulle dras så nära stadsdelen och protester haglade från boende i området när vägsträckningsalternativen diskuterades.
I dag har protesterna tystnat.
— Nu ligger den ju där den ligger. Motståndet falnade när man insåg att det var meningslöst. E 4 som sådan är jättebra men jag tycker fortfarande att det var ett helkorkat beslut att lägga den så nära staden, säger Årstabon Per-Arne Brattemo, som
under senare delen av 1990-talet var aktiv i den nu nedlagda Aktionsgruppen i Södra Årsta.
Aktionsgruppen bildades från början för att protestera mot planerna på en trafikplats i Årsta men kom sedan att inrikta sig på ett motstånd mot vägsträckningen förbi Årsta som sådan. Men även om Årstaborna nu förlikat sig med tanken på grannen E 4 så är många oroliga för vad som händer när vägen öppnas för trafik.
— Bullret är största farhågan — det är ju ingen som vet hur det kommer att bli. Det går inte att veta innan. Men vi slipper ju förhoppningsvis se så mycket av den och det är trevligt om det blir ett parkområde mellan, säger Per-Arne Brattemo.
Lars-Åke Glans, som är Vägverkets projektledare för sträckan Uppsala— Läby, tror inte att Årstaborna kommer att märka så mycket av den nya motorvägen, åtminstone inte på ett sätt som stör dem.
— Det är naturligt att det blir en ljudskillnad men vi har försökt minimera bullret med dämpande jordvallar. Skulle det sedan visa sig att det ändå smiter in buller någonstans får vi göra kompletteringar, säger Lars-Åke Glans.
FAKTA
Nya E 4 mellan Uppsala och Mehedeby
Vägverket presenterade i planeringsskedet flera alternativ för den nya motorvägens sträckning, men förordade så småningom Årsta-Väst-alternativet.
Delen förbi Årsta är delvis nedsänkt under museijärnvägsspåret. Årstaborna får två gång- och cykeltunnlar under motorvägen för att kunna ta sig över på andra sidan. I oktober 2007 beräknas vägen vara färdig.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!