Buller från bana stör boende

NYHETER. Det finns planer på helg- och kvällskörningar på den nya trafikövningsplatsen vid Skoby. Redan nu äger testkörningar rum på banan. Skoby är i dag utsatt för mycket flygbuller och de boende känner sig oroliga för framtiden.

Uppsala2014-02-18 16:54

Strax norr om Skoby utanför Rosersberg har Arlandastad Holding etablerat en trafikövningsbana. Banan är 2,4 km lång och går under namnet Arlandastad Test Track. Det är främst polisen som använder banan för övningar under vardagar. Polisen har hyrt anläggningen de första 15 åren.

Den 7 september i år kom ett beslut från kommunen om utökad verksamhet under en prövotid. Under testperioden, som gäller fram till 31 december, får banan användas under fem helgdagar fram till 17 och tio helgfria vardagar fram till 20 på kvällen. Under prövotiden får motorcyklar också köra på banan.

Enligt Arlandastad Holding är syftet med testerna att kartlägga och utreda bullersituationen i olika väderförhållanden. De boende i villaområdet Skoby är i dag mycket utsatta för buller från flygplan men också från väg 893. De är mycket besvikna över att bolaget får testköra på banan under helger och oroar sig över framtiden.
– Vi kommer aldrig att acceptera permanent verksamhet på banan under kvällar och helger, säger Henrik Van De Meulebrouck, en av de boende i Skoby.

Han berättar att han inte störs av ljudet när han är inomhus. Men sitter han ute i trädgården blir det jobbigt att höra det konstanta bruset från banan. Han känner sig arg när han tänker på att den idyll som finns i Skoby vissa helger kan förstöras permanent.
– Det kan vara väldigt tyst här en helgdag när vi slipper startande trafik från Arlanda. Nu får vi i stället buller från banan, säger han.

En gemensam uppfattning bland de boende som Sigtunabygden pratat med är att de har blivit förda bakom ljuset. Våren 2009 höll Arlandastad Holding ett informationsmöte.
– Då informerade man oss om att banan bara skulle användas vardagar fram till 17. Vi var inte positiva men kunde acceptera det. Nu visar det sig att man har helt andra planer, vi känner oss väldigt överkörda. Inget av det som sades från början stämmer, säger Henrik Van De Meulebrouck.

Enligt Jesper Hellström, kommersiell projektledare, kunde Arlandastad Holding inte i det skedet förutspå vilket stort intresse det skulle bli för banan. Han menar att man informerade de boende om vad som var aktuellt just då men att man nu utvärderar om det går att utöka verksamheten.
– Men bullerbilden ska man ha respekt för, jag vill bidra för att göra den så mild som möjligt, säger han.

Under det första mötet ska de boende ha fått veta att det inte fanns några planer på motorcykelkörning. Men ord står mot ord om vad som egentligen sades på mötet. Och Jesper Hellström säger att man redan från början hade planer på att låta motorcyklar testköra på banan inom polisens verksamhet.

Nu har Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation testkört på banan vid flera tillfällen. Läser man på Sveriges Motorcyklisters Centralorganisations hemsida står det att det finns planer på att fortsätta kurser med motorcyklar på banan även i framtiden. Enligt Jesper Hellström har man inte skrivit något avtal med SMC eller någon annan aktör.

Företaget har i dag kontakt med allt från trafikskolor till cykelförbund och det pågår en kartläggning av banan och vilken verksamhet som kan bli aktuell i framtiden.
– När jag vet något mer i detalj så kommer jag att göra så att jag träffar de boende först och redovisar vad vi ska göra och sen kommer jag skicka in en ansökan om de gäller fem helger eller femton helger per år och då kan vi ha en dialog, säger Jesper Hellström.

Han vill dock försäkra
om att det inte finns några planer på att ha racing på banan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om