Buller ett problem för Uppsala Air

Lågprisflyget spås en fortsatt kraftig tillväxt. Samtidigt kan Uppsala Airs etablering i Uppsala innebära ökat buller och mer luftföroreningar. Det ansåg kritiker till projektet vid Uadf:s första höstforum.

Uppsala2007-08-30 11:16
Uppsala Air driver sedan över ett år Uppsala airport development forum, Uadf, för information, diskussion och återkommande seminarier kring bolagets planer på civilt lågprisflyg från Ärna utanför Uppsala. Jean Marie Skoglund från Luftfartsstyrelsen talade om flygkommunikation i Mälardalen och konstaterade att lågprisflyget expanderar kraftigt - en ökning som spås fortsätta.
- Flyget har möjliggjort att människor kan pendla i sitt arbete inom Europa och inom landet, man åker på weekendsemester och kan resa bort och hälsa på släktingar under en helg. Det resandet tror jag kommer att fortsätta öka, sade han.

Mot det reagerade flera närboende till den planerade flygplatsen som påpekade att ökat pendelflygande får negativa miljöeffekter globalt. Att dessutom etablera en flygplats i Uppsalas direkt närhet försämrar den lokal miljön.
Sven Israelsson, professor i meteorologi vid Uppsala universitet ansåg att de bullermätningar som gjorts kring Ärna inte tillräckligt tar hänsyn till olika väderleksförhållanden.
- Dagtid vid klart och soligt väder är det inga problem med bullret. Men vid flera andra vädertyper kan bullret vara mycket mer störande för kringboende än vad de konsulter som gjort bullerundersökningarna kommit fram till, sade han.
Även luftföroreningarna, i form av partikelhalter i luften kommer att öka i genom att Uppsala ligger på en slätt.
Uppsala Airs vd Mattias Sjölund konstaterade att mätningarna accepterats av myndigheterna och är gjorda av erkända konsulter som varit branschen länge.
Jean Marie Skoglund ansåg att Sven Israelssons uppgifter var nya och intressanta.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!