Budgetförslag: Busslinjer läggs ned
För att klara en ny snävare budget vill majoritetspartierna i Uppsalas gatu- och trafiknämnd hellre lägga ner busslinjer än höja biljettpriserna på stadsbussarna. Förslaget stöds av socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet.
Linje 4 försvinner helt. För att klara servicen i de östra stadsdelarna ändras sträckningen för linje 18 så att den kör till Årsta i stället för att gå till Kristallen.
Granebergstur dras in
Linje 25 ska gå från Bälinge till centrum, men inte längre. Det innebär att 25:ans trafik till och från Graneberg försvinner.
Busslinjerna 70 och 71 har dragits in också tidigare somrar.
Men om de samlade indragningarna får fortsätta efter sommartidtabellens slut 15 augusti är ännu oklart.
— Vi får återkomma då och se hur det ser ut, säger Hilde Klasson, (s) ordförande i gatu- och trafiknämnden.
Inräknat den redan nedlagda parkeringspendeln beräknas inbesparingen på busslinjenätet blir 5 miljoner kronor i år. Den redovisade kalkylen utgår faktiskt från att inskränkningarna fortsätter i höst.
Neddragning av gatuunderhållet
Gatu- och trafiknämndens ram har i år minskats drygt 14 miljoner kronor och bland övriga besparingar märks den neddragning av gatuunderhållet som UNT berättade om i onsdagens tidning.
Samtidigt förstärks budgeten med i runda tal 5 miljoner genom redan beslutade eller föreslagna höjningar av avgifterna för dem som åker taxi och buss med färdtjänst.
Sparkraven leder till att man måste banta de planerade investeringarna med en fjärdedel.
— Vi tycker det är viktigt att göra Svartbäcksgatans norra del, där mycket gångtrafik passerar de breda gatorna, trafiksäkrare, säger Hilde Klasson. Där sker många omkörningar av bilar, även av fordon som stannat i innerfilen. Det är oerhörda risker!
Säkrare övergångsställen
Efter ombyggnaden blir det på sträckan mellan Gamla Uppsalagatan och Röborondellen bara en körfil i vardera riktningen och säkrare övergångsställen. Projektet kostar 3 miljoner kronor.
Däremot räcker pengarna inte till att bygga en cirkulationsplats i Boländerna där Bergsbrunnagatan korsar Björkgatan.
Ingen vandringstrappa
Prutningarna drabbar också upprustningen av årummet från Smedsgränd och norrut, liksom satsningen på en vandringstrappa i Islandsfallet för den utrotningshotade aspen.
Politikerna väljer också att bygga ut cykelvägnätet i en långsammare takt än planerat.
Inriktningsmålet att öka cyklandet i Uppsala kan inte prioriteras under detta år, inte heller att få flera att åka buss.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!