Buddhistmunk talar för Burmas folk
I dag besöker en av Burmas mest aktade buddhistmunkar, Sayadaw U Pannya Vamsa, riksdagen för att mana till solidaritet i kampen mot militärregimen. I går gästade han Uppsala och ärkebiskop Anders Wejryd.
Foto: Jörgen Hagelqvist
Världens ögon riktades i höstas mot Burma där landets buddhistmunkar i en protest, som fick namnet saffransrevolutionen efter färgerna på munkarnas dräkter, reste sig mot militärregimen. De vandrande munkarnas vapen mot militärens gevär var sången och bönen om den kärleksfulla välviljan. I Uppsala kunde söndagens gudstjänstbesökare höra munkarnas bön, "sutra", om kärlek och fred sjungas i domkyrkan av den högt aktade, 83-årige munken Sayadaw U Pannya Vamsa.
- Stäm in i våra böner! Tack för ert stöd, avslutade han den kraftfulla sången.
Stödet behövs. Kampen pågår än, medan andra konflikter har hamnat i fokus, senast i Zimbabwe och Tibet. Men i maj kommer världens ögon åter att falla på Burma. Då har regimen utlyst val, ett val där buddhistiska munkar och kristna inte får delta. Protester straffas med tre års fängelse. Trots det kan nya protester uppstå, det säger Ashin Sopaka, ung burmesisk munk som lever i Tyskland och som är sin äldre och aktade munkbroders följeslagare på resan i Sverige och Europa.
- Uppmaningen är att inte delta i valet Det är inte ett rättvist val, säger Ashin Sopaka.
I kyrkan delade han med det varmaste av leenden ut nålar med bilden av ett band i saffransgult och rött att sätta på bröstet för att visa sin solidaritet i frihetskampen. Buddistmunkarna har en särskild ställning i Burma och är i princip orörbara. Ändå har protesterande munkar skjutits, fängslats eller försvunnit. Men det finns också exempel på regeringssoldater som inte lytt order, utan har vägrat att skjuta. Att munkarna rest sig i protest, trots att en munk inte ska delta i det politiska livet, är inte konstigt, menar Sayadaw U Pannya Vamsa.
- Människorna är så hjälplösa. Vår kamp handlar om förhandling, om försoning och om fred, inte om politik, säger han.
Munkarnas kamp handlar också om något mycket vidare än ett lands affärer, om dess politik.
- För oss handlar det om att hela universum ska leva i fred, säger Ashin Sopaka.
Kampen för fred är universell och det gäller att stödja varandra.
- Munkarna i Tibet sitter i samma båt som oss, regimernas reaktion har varit densamma och våra öden är sammanbundna, säger Ashin Sopaka.
Men det finns goda tecken, i världen och i Burma.
- Jag har känt solidaritet i de länder vi besökt och jag känner solidaritet här. Stödet uppmuntrar folket i Burma, och förr eller senare kommer vårt land att bli fritt, säger Ashin Sopaka.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!