Sveriges största taxikoncern Fågelviksgruppen som äger bland annat Taxi 020 och Taxi Kurir har lagt ett bud på Uppsalas största taxibolag Uppsala Taxi 100 000 AB. Enligt uppgifter till UNT är den föreslagna köpeskillingen 20 miljoner kronor för samtliga aktier i bolaget.
- Vi har lagt ett rejält bud. Uppsala är en av Sveriges största städer och ligger i en tillväxtregion. Uppsala är därför en intressant marknad för oss, säger Rolf Karlsson, Fågelviksgruppens vd.
- Jag tror att Uppsala Taxi har mycket att vinna på att få en stark ägare som kan utveckla verksamheten. Det finns också storinköpsfördelar i allt från bilinköp till taxameterteknik och fordonsdrift som kommer våra anslutna åkerier till del genom lägre kostnader.
Men aktieägarna säger nu nej till budet.
- Det är ointressant. Det ligger alldeles för lågt, säger Åke Svennbeck, som äger 26 procent av aktierna i Uppsala Taxi.
Han utesluter inte att han kommer att sälja om priset höjs.
- Vi får ta ställning till till det om det kommer ett nytt bud, säger Åke Svennbeck.
Rolf Karlsson på Fågelviksgruppen avböjer att kommentera det ratade budet.
- Som du säkert förstår kan vi inte föra de här förhandlingarna via media. Vi får lyssna av vad som sagts så får vi se om vi lägger ner diskussionerna eller om det finns någon öppning, säger han.
En av åkarna på Uppsala Taxi säger till UNT att han är orolig över vad som ska hända om köpet så småningom går igenom.
- År 2012 ska både särskoletaxi, färdtjänst och sjukresor upphandlas i Uppsala län. Det handlar om resor för minst 100 miljoner kronor per år. Man kan ju tänka sig hur anbuden kommer att se ut om Uppsalas tre största taxibolag har samma ägare. Förra gången landstingets sjukresor upphandlades lade Taxi Kurir och Taxi 020 exakt samma bud.
- Jag bedömer att det är en stor risk att de stora ägarna vill sälja, och då kommer det att bli dyrt för landstinget och kommunen. Det blir en monopolsituation eftersom det inte finns några andra taxibolag som har kapaciteten att lägga anbud i landstingets och kommunens upphandlingar, säger åkaren.
Han tror även att privatpersoner kommer att märka prisökningar om Fågelviksgruppen köper Uppsala Taxi:
- Det logiska är att taxameterpriserna och Arlandapriserna justeras upp.
Rolf Karlsson på Fågelviksgruppen avfärdar påståendena om prisökningar.
- Jag kan ha en viss förståelse för att det finns en oro för det okända, men vi har liknande situationer på andra orter i Sverige och de bolag som ingår i vår koncern är egna enheter och drivs som helt separata bolag. Om vi trycker upp priserna öppnar det för nya aktörer att ta marknadsandelar, säger Rolf Karlsson.
Bland konkurrenterna finns en oro för vad affären kan innebära om den blir av.
- Det är inte bra för konkurrensen och det blir negativt för kunderna, säger en anställd vid ett av de mindre taxibolagen i Uppsala.
Bud lagt på Uppsala Taxi
Taxi Kurirs ägare Fågelviksgruppen har lagt ett initialt bud om 20 miljoner kronor på Uppsala Taxi. Om köpet går igenom kommer 80 procent av Uppsalas taxiflotta att kontrolleras av samma ägare. Säljaren tycker dock att budet är för lågt.
Uppsalas största taxibolag
Uppsala Taxi: 123 bilar
Taxi Kurir: 54 bilar
Taxi Direkt: 24 bilar
Taxi 020: 13 bilar
Taxi Eklundshof: 12 bilar
Stor & Liten: 10 bilar
Uppsala Taxi
1926 grundades Uppsala Droskägareförening, som på 70-talet bytte namn till Uppsala Taxi ekonomisk förening. 1980 bolagiserades föreningen och fick namnet Taxi Uppsala Trafik AB. På 90-talet avreglerades taximarknaden och företaget bytte namn till Uppsala Taxi 100 000 AB. Uppsala Taxi 100 000 AB som driver växeln hade 2008 en omsättning på cirka 25 miljoner kronor. Aktierna ägs av åkarna som tillsammans har en årsomsättning på cirka 140 miljoner kronor.