56-åriga Lisa Nordström som är sjukpensionär på grund av en ryggskada har haft hemtjänst i drygt två år. I beslutet från biståndshandläggaren står det att hon ska få hjälp med exempelvis diskning, städning och duschning.
– Det största problemet är att det är jag som får hålla reda på hemtjänsten. Ofta när de kommer hit på morgonen vet de inte vad de ska göra för kommunikationen fungerar inte, säger hon och berättar om en i personalen som verkade så villrådig att hon tvivlade på om han verkligen kom från hemtjänsten.
– Han hade inte några arbetskläder på sig och sedan stod han bara i min lägenhet och gjorde inget. Jag frågade om han inte skulle göra det han ska, men han svarade att han inte visste vad han skulle göra.
Men det är inte bara i kommunikationen det brister. Enligt Lisa Nordström utförs inte alltid sysslorna på rätt sätt och en del saker blir inte gjorda alls. En gång i veckan ska Lisa Nordström få hjälp med att bädda rent sängen. För att det ska bli gjort måste hon allt som oftast själv informera personalen om det.
– Men jag ledsnade på det, så jag slutade att säga något och då fick jag inte nybäddat på minst två och en halv månad. Likadant är det med tvätten. Jag undrar vad som hade hänt om jag sedan inte sa någonting.
Lisa Nordström känner sig även låst många gånger då personalen ofta inte kommer på utsatt tid. Förseningar som hon heller inte blir informerad om.
– De ska vara här klockan ett men klockan kan bli halv tre utan att någon har kommit. Jag måste ju kunna få gå ut på dagarna, säger hon och tittar på klockan som visar på tio minuter över tio.
– Egentligen skulle de varit här klockan nio för att hämta min matlista men det är ingen som har kommit än.
Vissa dagar ringer hon till hemtjänsten för att meddela att hon inte behöver någon hjälp för att slippa vara personalens påpassare.
– Jag får bara ont i magen för det blir sådant stressmoment när det inte fungerar. Jag tycker mycket om dem som personer men arbetet de utför fungerar inte. Det är dags att berörda chefer tar sitt ansvar.
Katarina Persson, tillförordnad enhetschef för bland annat hemtjänsten i Storvreta är på semester och har inte gått att nå. Susanne Söderberg som är tillförordnad affärsområdeschef för Hemvård och Kvarboende i Uppsala kommun känner inte igen de kritiserade förhållandena men menar att det är viktigt att framföra sina åsikter till den aktuella enhetschefen.
– Men hemtjänsten är ett eget val. Tanken från politikerna är att man ska ha olika alternativ och är man inte nöjd kan man säga upp det avtalet och välja ett annat företag. Det gör att alla måste vara på tårna ännu mer för att personerna inte ska välja att lämna oss.
Om inget ändras efter att Lisa Nordström har pratat med enhetschefen tycker Susanne Söderberg att hon ska vända sig direkt till henne.
– Då måste vi få till ett möte och försöka lösa det här så att hon blir nöjd. Det viktiga för oss är att personen som vi hjälper blir nöjd. Sedan kan ju folk önska sig månen, men då måste vi förklara att vi inte kan leverera orimliga krav, säger Susanne Söderberg.