Brott mot zebralag ger sällan böter
Trots att hälften av bilisterna bryter mot zebralagen har polisen bara bötfällt tio bilförare i Uppsala sista året. Samtidigt anser bilisterna att det är fotgängarna som beter sig vårdslöst.
Foto: Sven-Olof Ahlgren
Han menar dock att ta bort övergångsställen har ett viktigare syfte. Främst handlar det om att få ett bättre trafikflöde och leda fotgängarna till säkra övergångar. Han tror inte att det kommer att bli en förvirrad stämning, snarare tvärtom om.
- Förvirrat blir det för bilföraren när den måste stanna sju gånger på kort tid.
Enligt honom skapar näraliggande övergångsställen en stressad situation för bilförarna. Har de stannat flera gånger på väldigt kort tid är det inte konstigt att de gasar på och kommer det då en fotgängare hinner de kanske inte stanna.
- Man skulle kunna tro att det är en viss kategori av människor som inte stannar för fotgängare. Men min erfarenhet säger att det inte är så. I stället handlar det om bilförarens situation vid just det tillfället.
Enligt honom är en dålig bilförare inte utvilad, inte harmonisk i sin körning och är allmänt stressad. Det är dessa som bryter mot zebralagen.
För att förhindra olyckor menar han att bilförare och fotgängare måste kommunicera med varandra, något som bilförare som UNT talat med håller med om. De flesta säger att de stannar för fotgängare, någon menar att det är lätt att strunta i lagen när man har bråttom.
Niclas Benkelius kör ofta bil i Uppsala och han brukar sakta in vid övergångsställen för att få ögonkontakt med fotgängare. Men han upplever att de ofta kastar sig ut i gatan utan att visa något tecken på att de vill över.
- Ibland åker jag före, men bara om personen står en bit bort och inte visar att han ska gå över, säger han.
Enligt Pär Halldén ska en fotgängare försäkra sig om att det är lämpligt att gå över genom att bedöma bilarnas hastighet, se hur långt ifrån de befinner sig och sedan visa tydligt att de vill gå över. Men det yttersta ansvaret har bilföraren som enligt lag ska ge företräde.
Åsa Gertz, även hon bilförare, tycker att Uppsala är en aggressiv trafikstad. Hon menar att gångare anser sig ha rätten på sin sida vid övergångsställen och därför inte bryr sig om att titta sig för.
- De borde tänka mer på sig själva eftersom det är dom som får ta smällen. Jag sitter ju säkert bakom rutan.
FAKTA
Gatu- och trafikkontoret arbetar just nu med att begränsa hastigheten till 30 km/tim i Bärby hage, Tuna backar, Södra Årsta, Johannesbäck och Gottsunda. Där kan även enstaka övergångsställen komma att suddas ut.
I centrala Uppsala ska de göra en inventering över övergångsställen och göra de säkrare. I samband med detta kan de som ligger tätt komma att tas bort för att styra fotgängare till de säkra övergångarna.
Gatu- och trafikkontoret arbetar just nu med att begränsa hastigheten till 30 km/tim i Bärby hage, Tuna backar, Södra Årsta, Johannesbäck och Gottsunda. Där kan även enstaka övergångsställen komma att suddas ut.
I centrala Uppsala ska de göra en inventering över övergångsställen och göra de säkrare. I samband med detta kan de som ligger tätt komma att tas bort för att styra fotgängare till de säkra övergångarna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!