Brödbudet räddade hotellet när gästen somnade i duschen

Den hotellgäst som orsakade vattenläckan på hotell Best Western på Trädgårdsgatan i centrala Uppsala är bedrövad efter händelsen.
– Läckan orsakade skador på en mindre del av hotellet, säger hotellägaren Oscar Diös.

Hotellägaren Oscar Diös visar upp rummet och toaletten där  vattenläckan inträffade.

Hotellägaren Oscar Diös visar upp rummet och toaletten där vattenläckan inträffade.

Foto: Mattias Sjöberg

Uppsala2024-12-04 15:47

Nyheten i korthet

  • En hotellgäst i Uppsala somnade i duschen och orsakade en vattenläcka på hotellet.
  • Skadorna begränsades tack vare ett tidigt brödbud som upptäckte läckan och larmade räddningstjänsten.
  • Skadorna är ännu okända och kommer att utredas av försäkringsbolagen. Hotellets verksamhet påverkas inte av händelsen.

Det var vid klockan halv fem på onsdagsmorgonen som brödbudet upptäckte vatten i hotellentrén. När räddningstjänsten kom fram konstaterade man att vattnet rann ut från ett av rummen på den andra våningen.

– Brödbudet var väldigt tidig i morse. Det räddade oss och gjorde att översvämningen kunde begränsas en hel del, säger Oscar Diös.

Ganska omgående efter olyckan pratade Oscar Diös med hotellgästen som orsakat olyckan.

undefined
Hotellägaren Oscar Diös var på plats tidigt på onsdagen och började röja efter översvämningen.

– Han var bedrövad. Då sa jag att sådant här händer. Sedan sa jag åt honom att gå och käka lite frukost och gå vidare med livet.

Förutom att det runnit ut vatten i hotellkorridoren så hade vatten letat sig in i väggen på andra våningen och runnit ner i huset till hisschaktet i källaren. 

– Vi har haft saneringsföretag på plats nu under förmiddagen som gått igenom skadorna och ställt upp fläktar för att torka upp på andra våningen och nere i källaren, säger Oscar Diös.

undefined
Snezana Oscarsson är Skandia fastigheters chef i Uppsala.

Det är Skandia fastigheter som äger byggnaden där hotellet ligger.

– Som jag förstått så klarade sig hissen och kan användas som vanligt. Det handlar egentligen bara om att torka upp och få bort allt vatten ur hisschaktet, förklarar Snezana Oscarsson, Skandia fastigheters chef i Uppsala.

Efter en dryg timmes arbete på onsdagsmorgonen packade räddningstjänsten ihop och lämnade platsen. Därefter tog ett par olika saneringsföretag över arbetet på hotellet.

undefined
Vatten har runnit flera våningar i huset. Från våning två till källaren. Ovanför hissen, på väggen här, syns det spår.

Hur omfattande är skadorna?

– Det är oklart i dagsläget. Först måste vi låta fläktarna få jobba och få bort vattnet i korridoren och i källaren. Sedan ska det undersökas vilka skador lokalerna drabbats av, säger Oscar Diös.

När det kommer till kostnadsbiten så konstaterar både Oscar Diös och Snezana Oscarsson att det är en fråga som får redas ut av de inblandade försäkringsbolagen.

– Vi får se vad försäkringsutredningarna visar, men det kan nog vara bra med en drulleförsäkring här, säger Snezana Oscarsson.

I juni i år tog Oscar Diös hotell, som har 75 rum, steget in och blev en del av hotellkedjan Best westerns franchisekoncept.  

Hur påverkar det här hotellets verksamhet?

– Det handlar om en mindre del av hotellet som skadats. Så det påverkar inte hotellets öppethållande på något sätt.

Polisen utreder inget brott i samband med det inträffade.

undefined
Här pågår sanering i hotellentrén på onsdagsmorgonen.
undefined
Här i hotellentrén var det rejält med vatten på onsdagsmorgonen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!