Brobråk till miljödomstolen
Länsstyrelsen har beslutat om undantag utan någon som helst egen granskning trots sin roll som tillsynsansvarig för skyddsområden, skriver Stoppa E 4 väst i överklagandet.
Stoppa E 4 väst är kritiskt mot att Vägverket vid en förhandling i miljödomstolen i början av maj presenterade en helt annan typ av bro än den brokonstruktion som omfattades av miljökonsekvensbeskrivningen från 1996. Länsstyrelsen påstås heller inte ha kontrollerat att bron har ett fungerande system för att ta till vara dagvatten från vägbanan och vätskespill från fordon eller vägunderhåll.
I samband med markägarmöten 1995—1996 ska Vägverket ha presenterat en bro utan pelare i Fyrisån. Anledningen till att lansera en pelarlös bro var att undvika risken för att den närliggande Vattholmaåsen punkterades. I så fall skulle vattnet från ån blandas med vattnet i åsen.
Fyra pelare i Fyrisån
Den planerade motorvägsbron består nu av tre spann och med fyra pelare i Fyrisån.
Att länsstyrelsen som ansvarig tillsynsmyndighet inte på något sätt uppmärksammat att Vägverket gjort så betydande förändringar är allvarligt, skriver Stoppa E 4 väst.
Partiet överklagar även länsstyrelsens beslut om undantag för skyddsföreskrifter av grundvattentäkter i Arvidsbo strax utanför Tierps köping. I området ska Vägverket bygga en trafikplats.
I överklagandet är man kritisk till att någon undersökning av närliggande privata brunnar inte genomförts.
— Utredningen bygger på antaganden och slutsatserna får ses som smått fantastiska, heter det i överklagandet till miljödomstolen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!