Brister i vården ska snabbutredas
Efter uppgifterna om allvarliga missförhållanden vid ett av Attendo Cares vårdområden i Uppsala snabbutreder nu kommunen situationen. Nu måste kontraktet med vårdgivaren brytas menar politiska kritiker.
Foto:
Anmälan gjordes av två praktiserande elever från Lundellska skolan, som dessutom såg en rad andra brister vid Heidenstams hemvård:
Frukosten kunde dröja till 11.30
Morgonmedicinen blev försenad och delades vid lunchtid. Doser fick också hoppas över.
Skitsnack om vårdtagare och personal förkom. Ord som svartskalle och nigger användes om de boende i området. Enligt elevernas tolkning kunde detta även gälla vårdtagarna.
Extrauppgifter som tvättning blev ofta inte gjorda.
- Vi måste ta anmälan på fullt allvar, men det kan vara svårt för unga människor att komma in så här och se helheten, säger Gustaf von Essen, (kd), kommunalråd och ordförande i äldrenämnden.
Han hoppas att en snabbutredning om vad som hänt och hur det i så fall kunnat ske ska kunna presenteras redan på tisdag.
Det här är inte första gången som Attendo Care och just Heidenstams hemvård är i blåsväder. Den rödgröna oppositionen har velat säga upp kontraktet med Attendo Care om hemtjänsten i Heidenstamområdet, men har blivit nedröstade av majoriteten. Nu måste frågan upp igen, menar Staffan Yngve (s) i äldrenämnden.
- Man måste bryta kontraktet, det här är en i raden av allvarliga händelser, säger han.
Gustav von Essen påpekar att uppföljningar av just Heidenstams hemvård har visat på väsentliga förbättringar och han tycker inte att Attendo Care skiljer ut sig när det gäller brister.
- Tyvärr drabbas alla vårdgivare, även vi själva, av den mänskliga faktorn ibland. Det går inte att var felfri till hundra procent.
Men här visar anmälarna på närmast systematiska brister. Kan man då skylla på den mänskliga faktorn?
- Nej. Vår utredning får visa om det råder systematiska missförhållanden vid den här enheten, säger Gustaf von Essen, som hoppas på bättre kontroll framöver.
Biståndshandläggarna ska nämligen få nya uppgifter och arbeta mer med utvärdering och kontroll.
- De ska följa upp enskilda ärenden och bara göra enklare biståndsbedömningar. I dag lägger vi fruktansvärt mycket pengar på bedömningar, säger han.
Bakgrund:
Länsstyrelsen har gett hård kritik
2003 skrev UNT om stora brister inom Attendo Care i Uppsala, bland annat vid enheten Heidenstams hemvård. Vårdtagare fick inte hjälp att gå på toa, fick inte mat, fick inte duscha, etc. Länsstyrelsen riktade hård kritik mot att Uppsala kommun inte reagerat tidigare.
2005 kom det fram att Attendo Care fått 2,7 miljoner kronor av kommunen för hemvård vid Heidenstams hemvård hos personer som dött eller flyttat. 2007 riktade länsstyrelsen ånyo skarp kritik mot Attendo Care och Heidenstams hemvård för utebliven vård.
Länsstyrelsen har gett hård kritik
2003 skrev UNT om stora brister inom Attendo Care i Uppsala, bland annat vid enheten Heidenstams hemvård. Vårdtagare fick inte hjälp att gå på toa, fick inte mat, fick inte duscha, etc. Länsstyrelsen riktade hård kritik mot att Uppsala kommun inte reagerat tidigare.
2005 kom det fram att Attendo Care fått 2,7 miljoner kronor av kommunen för hemvård vid Heidenstams hemvård hos personer som dött eller flyttat. 2007 riktade länsstyrelsen ånyo skarp kritik mot Attendo Care och Heidenstams hemvård för utebliven vård.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!