Brister i arbetsmiljön vanligt vid psykiatrin
En ny rapport från Arbetsmiljöverket visar att rutiner för arbetsmiljöarbetet ofta saknas vid psykiatrin i Uppsala, Stockholm och Gotlands län.
En vanlig brist är att chefer och arbetsledande personal ofta har otillräckliga arbetsmiljökunskaper.
- Vad som oftast saknas är skriftliga rutiner för hur man upptäcker och åtgärdar brister i arbetsmiljön för de anställda på arbetsplatserna, säger Margareta Patomella, handläggare på Arbetsmiljöverket, som sammanställt rapporten.
Flera orsaker
Orsaken till bristerna är flera enligt Margareta Partomella.
- De senaste årens nedskärningar inom psykiatrin har gjort att allt färre anställda ska ansvara för allt fler arbetsuppgifter. I dag har ofta cheferna för de psykiatriska mottagningarna även patientansvar och då kan det vara svårt att även hinna med de administrativa uppgifterna, som till exempel att upprätta policydokument. Det är helt enkelt en resursfråga. Tiden räcker inte till.
Ingen av de arbetsplatser som undersökts i rapporten har klarat sig utan anmärkning.
- Samtliga arbetsplatser har fått ett så kallat inspektionsmeddelande där vi ställer olika krav på förbättrad arbetsmiljö, säger Margareta Partomella.
Inspektionsmeddelanden
I Uppsala län har sex arbetsplatser inom psykiatrin och elva arbetsplatser inom socialpsykiatrin tilldelats inspektionsmeddelanden.
Ett inspektionsmeddelandet är inget formellt beslut, utan snarare en uppmaning till arbetsgivaren att vidta de åtgärder som Arbetsmiljöverket kräver utifrån arbetsmiljölagstiftningen. De arbetsgivare som inte åtgärdar de ställda kraven riskerar vitesförelägganden.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!