Brev utlöste taxikrig
Uppsala Taxi och Taxi Kurir misstänks för illegal konkurrens. De dominerande bolagen ska ha försökt att mota bort nya Taxi 020 genom att blockera centralstationen i Uppsala med sina bilar. Konkurrensverket gjorde i förra veckan en gryningsräd mot bolagen och har nu inlett en utredning.
Foto: Sven-Olof Ahlgren
— Vi fick höra att de andra bolagen gjort upp om att blockera oss från centralen, säger Claes Löfvenberg, vd för Taxi 020.
När man fick ett brev i sin hand, från Taxi Kurirs ledning till bolagets åkare, skickade Taxi 020 genast en skrivelse till Konkurrensverket och bifogade brevet.
I brevet skriver Taxi Kurirs vd Mikael Nilsson att han inte tror att Taxi 020 blir en långvarig konkurrent i Uppsala. Det framgår att Taxi Kurir och Uppsala Taxi uppmanat sina bilar att åka till centralen för att "Taxi 020 ska få känna på lite konkurrens". Enligt brevet är centralstationen den enda plats där Taxi 020 kan få kunder i Uppsala.
"Jag går under"
På torsdagen var det också osedvanlig trängsel utanför stationen. För bara några månader sedan radade friåkarna (bilar endast märkta "taxi") upp sig men har nu fått sällskap av Taxi 020 och sammanlagt ett tiotal bilar från de stora bolagen, som tillsammans har 70 procent av Uppsalamarknaden.
— De gör det bara för att jäklas. De vill krossa oss nu i början, säger en Taxi 020-chaufför som inte vill framträda med namn.
— Taxi 020 kommer nog att klara sig på sikt, men för mig är risken att jag går under. Jag får inget annat jobb, varför ska man konkurrera ut oss? undrar friåkaren Mansour Mohammadi.
Chaufförerna säger att de två bolagen turas om att blockera centralen, att Uppsala Taxi tar fyra timmar och sedan avlöses av Taxi Kurir. Bilarna är under tiden vid centralen frånkopplade från taxiväxeln och tar inga andra körningar.
Hämtat dokument
Den 13 april beslutade Stockholms tingsrätt att Konkurrensverket ska få göra gryningsräder för att säkra bevis hos de båda taxibolagen. De misstänkta överträdelserna är allvarliga, skriver man. Konkurrens på taximarknaden är ett viktigt samhällsintresse och genom att försöka tränga ut en ny aktör gör man sig skyldig till brott mot Konkurrenslagen.
Morgonen därpå genomfördes besöken på bolagens kontor i Uppsala.
— Vi har tagit hem dokument och inlett en utredning för att försöka stärka bevisen, säger Kerstin Riise, informationschef på Konkurrensverket.
Om man finner tillräckliga bevis drivs ärendet vidare med en stämning till tingsrätten där man begär en konkurrensskadeavgift, böter, av bolagen. Taken för dessa böter är kännbara tio procent av bolagets omsättning.
Funkat som sporre
Vad som än händer kommer Taxi 020 att finnas kvar i Uppsala, säger Claes Löfvenberg.
— Javisst, det här sporrar oss bara att jobba ännu hårdare.
Bolaget har inte stött på något liknande i andra städer och han kallar situationen i Uppsala märklig.
— Sedan är det ju extra anmärkningsvärt att man går ut med ett brev på detta vis. Det är klantigt, måste jag säga.
Fotnot: Taxi 018 var tidigare ett lokalt bolag i Uppsala som köptes av Taxi 020 och blev Taxi 020 Uppsala 1 mars 2004.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!