Brev till regeringen om Ärna

I april sade miljödomstolen nej till civiltrafik på Ärna flygplats. Men Uppsala Airport har inte gett upp hoppet. I ett brev till regeringen ber Frode Skulbru, vd för Uppsala Airport, om ett möte med näringslivsdepartementet för att ytterligare diskutera frågan.

Landningsbanan på Ärna flygfält.

Landningsbanan på Ärna flygfält.

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2011-07-14 10:03

Turerna kring civilt flyg på Ärna flygplats har varit många. I mars 2010 gav länsstyrelsen sitt godkännande, men beslutet överklagades hos miljödomstolen som i ett yttrande till regeringen i april i år sade nej till civil flygtrafik på Ärna flygplats. Motiveringen var att en flygplats skulle orsaka omfattande störningar och då anser miljödomstolen att en utgångspunkt måsta vara att verksamheten förläggs på befintliga flygplatser där störningarna är ”acceptabla”.

Det är dock regeringen som tar det slutgiltiga beslutet i frågan och därför har Uppsala Airport nu kontaktat regeringen. I brevet ber Frode Skulbru om ett möte med näringslivsdepartementet. Med ett nytt möte så hoppas han få möjlighet att presentera all information som kan vara av betydelse när regeringen ska fatta sitt beslut. Han anser att näringslivsdepartementet bör yttra sig i frågan innan beslutet fattas.
–  Vi har arbetat för tillståndet i flera år och hoppas så klart att vi ska få det. Om mötet sedan leder till det är en annan sak, säger Frode Skulbru.

En del av den kritik som har framförts mot civilflyg på Ärna är att det kan innebära störningar för grannarna i form av buller och luftföroreningar. Frode Skulbru förstår de närboendes oro men tycker inte att det är något som ska påverka beslutet.
–  Det är en svår fråga med grannarna. Enskilda personer blir påverkade men samtidigt har Ärna varit flygplats sedan 1943, säger han.

I diskussionen har åsikterna kring behovet av ytterligare en flygplats med civiltrafik gått isär. Vissa menar att det är så nära till Arlanda och att det därför inte finns något behov av civilflyg på Ärna. Frode Skulbru menar att så är inte fallet och hänvisar till att

Swedavia, som driver Arlanda flygplats, i ett öppet brev som skickades till infrastrukturministern i maj kräver ett nytt miljötillstånd. Annars kan de tvingas minska flygtrafiken inom några år, på grund av det miljötillstånd som gäller. Enligt Frode Skulbru är det ett tecken på att kapaciteten på att Arlanda flygplats är begränsad och att det finns ett behov av ytterligare en civilflygplats i området.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om